Kallelse till årsmöte i Svenska Scrabbleförbundet Härmed kallas medlemmar i Svenska Scrabbleförbundet till förbundets årsmöte 2004. Medlemsavgift går att lösa på plats. Plats: Katarinaskolan på Nedre slottsgatan i Uppsala. Lokalerna är de lokaler där SM spelas den 21 till 23 maj. Datum och tid: Fredagen den 21 maj. Mötet startar efter dagens matcher i SM, dock allra tidigast klockan 19.00. Dagordning för årsmöte i Svenska Scrabbleförbundet fredag den 21 maj 2004 1) Fastställande av röstlängd 2) Beslut om mötets behöriga utlysande 3) Val av mötespresidium, justeringsmän och rösträknare 4) Fastställande av dagordning 5) Verksamhetsberättelse och bokslut (bilaga 1 och 2) 6) Revisionsberättelse 7) Ansvarsfrihet för styrelse 8) Fastställande av avgifter. Styrelsen föreslår att medlemsavgifterna blir oförändrade för 2005. Det innebär 50 kronor i medlemsavgift för fullbetalande medlemmar och 20 kronor i medlemsavgift för medlemmar som fyller högst 18 år under året. 9) Fastställande av budget (bilaga 3) 10) Proposition från styrelsen om sanktion/ratinggrund. (bil 4) Behandlas tillsammans med punkt 11. 11) Motion från Per Starbäck om sanktion/ratinggrund. (bil 5) Behandlas tillsammans med punkt 10. 12) Proposition från styrelsen om skapande av tävlingskommitté, samt val av tävlingskommitté om propositionen antas (bil 6) 13) Proposition från styrelsen om skapande av ordlistekommitté, samt val av ordlistekommitté om propositionen antas (bil 7) 14) Proposition från styrelsen om ratingkommitté/ratingansvarig, samt val av kommitté alternativt ansvarig om propositionen antas (bil 8) 15) Proposition från styrelsen angående lokalklubbar (bil 9) 16) Motion från Greger Nässén angående ordlistan. (bil 10) 17) Motion från Per Starbäck angående regel för användning av ordlista. (bil 11) 18) Motion från Henrik Fröjmark angående kortad matchtid (bil 12) 19) Motion från Henrik Jonés angående kortning av maxgränsen för tidsöverdrag (bil 13) 20) Motion från Henrik Jonés angående alternativa spelformer (bil 14) 21) Motion från Lisa Blohm angående införande av en Scrabbletour (bil 15) 22) Val av styrelse 23) Val av två revisorer 24) Val av valberedning 25) Övriga frågor 26) Mötets avslutande Bilaga 1 Verksamhetsberättelse för Svenska Scrabbleförbundet 2003 Under 2003 växte intresset för tävlingsspel i Scrabble kraftigt, liksom medlemsantalet i förbundet. Vid årets slut hade förbundet 107 medlemmar, vilket var mer än en fördubbling jämfört med 2002. Det viktigaste skälet till ökningen är att många lockas till förbundet via spelande på Internet. Bland de nya medlemmarna finns många på i Scrabblesammanhang nya orter, som Linköping och Umeå. Andelen medlemmar under 25 år har också ökat. Det arrangerades sammanlagt 13 ratinggrundande tävlingar under året, vilket är fler än någonsin tidigare. SM spelades, för tredje året i rad, i Stockholm och blev med sina 69 deltagare förbundets i särklass största tävling hittills. I Stockholm gick även NI cup, Gillet cup II och III, IN cup samt debutantturneringarna ABC cup och Jaha cup. I Malmö spelades traditionsenligt Vokalpokalen och nybörjarturneringen Konsonantcupen. Särskilt glädjande var det att Göteborg open och Fez cup i Uppsala återuppstod efter uppehåll samt att Linköping tillkom som ny Scrabbleort genom Dazumal cup och Östgötamästerskapen. På träningssidan har det förekommit regelbundna träningar i Malmö, Stockholm, Göteborg och Linköping, som också har startat en egen Scrabbleklubb. I Stockholm arrangerades i samband med tävlingarna en icke ratinggrundande tävling, Höstserien. Verksamheten i Malmö har sponsrats med lokalbidrag och till verksamheten i Stockholm har förbundet tryckt upp några hundra protokoll. Förbundets årsmöte hölls i Uppsala den 8 mars och vid det utökades styrelsen till fem personer, mot tidigare tre. Stefan Diös (ordförande), Ola Torstensson (kassör) och Lisa Blohm (sekreterare) valdes om. Johan Rönnblom och Björn Söderström valdes in som nya ledamöter i styrelsen och Johan har under året varit förbundets vice ordförande. Greger Nässén och Olof Siverbo har varit revisorer under året och Anders Grönlund och Nils Berner utgjort valberedning. Vid årsmötet beslutade medlemmarna att höja medlemsavgiften till 50 kronor (20 kronor för medlemmar upp till 18 år). Höjningen gäller dock först från och med 2004. Eftersom styrelsen sitter utspridd i landet har styrelsearbetet i huvudsak skötts per telefon och e-post. Under våren gick mycket av styrelsens kraft åt till arrangemanget av SM. Styrelsen har under året också bland annat diskuterat mycket policyfrågor, haft kontakter med spelföretaget Mattels pr-firma och bidragit med tips till nya tävlingsarrangörer. Förbundet har under året fått bidrag från Sverok, en rikstäckande organisation för bräd- och rollspel. Det har givit ett väsentligt tillskott till ekonomin och bidragit till att styrelsen har kunnat köpa in 13 stycken schackklockor att använda på tävlingar för att underlätta för arrangörer och på träningar. Styrelsen har gjort två utskick till medlemmarna under året. Sammanfattningsvis var 2003 ett år ett mycket bra år för Scrabble i organiserad form. Styrelsen Bilaga 2 Bokslut för 2003 RESULTATRÄKNING Föreningens intäkter Intäkter SM 12095,00 Sverokbidrag 4880,00 Medlemsavgifter 2040,00 Ränta 2,96 ------------ Summa intäkter 19017,96 Föreningens utgifter Utgifter SM 11843,00 Inköp av klockor 2978,00 Porto och kopiering 1110,00 Bidrag träningslokal 500,00 Postgiro- och bankavgifter 275,00 ------------------ Summa utgifter 16706,00 Årets resultat 2311,96 BALANSRÄKNING debet kredit Tillgångar Föreningssparbanken 4651,61 Postgiro 2230,30 Fordran tävlingsarrangörer 120,00 Skulder och eget kapital Ingående eget kapital 20030101 2968,95 Skuld tävlingsarrangörer 1651,00 Förskottsbetalda medlemsavgifter 70,00 Årets resultat 2311,96 S:a tillgångar 20031231 7001,91 S:a skulder och eget kapital 20031231 7001,91 Bilaga 3 Styrelsens förslag till budget för 2004: Medlemsavgifter 5000 kr Sverokbidrag 2000 kr ========= Summa intäkter 7000 kr Tävlingsarrangemang 1500 kr Porto- och utskickskostnader 1500 kr Medlemskort (500 st) 1300 kr Hemsida 1000 kr Lokala träningsbidrag 1000 kr Postgiro- och bankavgifter 700 kr Till styrelsens förfogande 3000 kr ========= Summa utgifter 10000 kr Resultat -3000 kr Bilaga 4 Proposition angående krav för att tävling ska vara sanktionerad/ratinggrundande Vid årsmötet 1998 togs beslut om vilka krav som gäller för att en tävling ska vara sanktionerad. Det fastställdes då att följande villkor ska gälla: - Tävlingen ska rapporteras till förbundet innan den går av stapeln. - Alla tävlingens deltagare ska vara medlemmar i förbundet. (Det ska gå bra att bli med i förbundet direkt i samband med anmälan till en tävling och att tävlingsarrangörerna skickar vidare medlemsavgifterna till förbundet.) - Förbundets spelregler ska användas. - Tävlingsresultaten ska rapporteras in till förbundet i rimlig tid efteråt. Någon specificering av detta gjorde inte mötet. - Förbundet ska ges möjlighet att ha en av styrelsen utsedd representant på plats som intygar att dessa krav är uppfyllda. Det senaste året har det blivit fler och fler diskussioner om vilka tävlingar som ska vara ratinggrundande. Styrelsen anser därför att det behövs tillägg till och i viss mån förändring av ovanstående krav för att det ska bli tydligare vad som gäller och att det står klart att sanktionering också innebär att en tävling är ratinggrundande. Därför föreslår styrelsen att följande ska gälla för att en tävling ska sanktioneras av förbundet: 1) Tävlingen ska rapporteras i förväg till förbundet. 2) Alla tävlingens deltagare ska vara medlemmar i förbundet (det ska gå att bli medlem på plats vid tävlingen). 3) Förbundets spelregler ska användas. 4) Tävlingsresultaten ska rapporteras in till förbundet i rimlig tid efteråt. 5) Alkoholförtäring får inte förekomma under match. 6) Spel om pengar får inte förekomma under matcherna. Det är dock tillåtet med priser i form av kontanter. 7) Tävlingen ska vara utlyst i god tid - minst tre veckor i förväg - på ett sätt så att en bred grupp medlemmar får reda på tävlingen. Sådan utlysning kan exempelvis ske via utskick till alla medlemmar, via förbundets officiella hemsida eller på diskussionslistan för skrabbel. 8) Tävlingar som inte är öppna för alla kan vara ratinggrundande, men förbundet tillämpar viss restriktivitet när det gäller att göra sådana tävlingar ratinggrundande. 9) Träningsmatcher är ej ratinggrundande. 10) De deltagaravgifter som tas ut bör i princip motsvara de kostnader som arrangören har för tävlingen. Arrangörer ska inför en tävling kunna redovisa för styrelse/tävlingskommitté på ett ungefär hur kostnaderna ser ut. 11) Förbundet ska ges möjlighet att ha en av styrelsen utsedd representant på plats som intygar att dessa krav är uppfyllda. 12) Styrelsen, eller tävlingskommitté på delegation av styrelse, beslutar om vilka tävlingar som är ratinggrundande och utser förbundsrepresentant. Styrelsen föreslår också: - att de matcher som är ratinggrundande för den "vanliga" ratinglistan ska följa de ordinarie spelreglerna vad gäller matchtid, och att det vid behov inrättas alternativa ratinglistor för andra spelformer. - att årsmötet för tydlighetens skull fastslår att sanktionering av en tävling är liktydigt med att tävlingen är ratinggrundande. - att årsmötet fastslår att förbundet inte ska motarbeta osanktionerade tävlingar utan tvärtom främja även sådana aktiviteter, även om de sanktionerade tävlingarna är huvudverksamheten. Bilaga 5 Motion från Per Starbäck angående sanktion/ratinggrund Till: "Lisa Blohm" Från: "Per Starback" Lägg till i adressboken Datum: 30 Apr 2004 00:58:26 +0200 Cc: skrabbel@stp.ling.uu.se Ämne: Re: Motioner - mindre byråkratiskt och senare deadline -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Motion till SSF:s årsmöte 2004 Vid årsmötet 1998 bestämdes en lista med krav som tävlingar måste uppfylla för att förbundet ska sanktionera dem och därmed göra dem ratinggrundande. Kraven utformades avsiktligt så att det ska vara enkelt att arrangera tävlingar. Syftet med denna motion är att stoppa införandet av onödiga ytterligare begränsningar som minskar antalet tävlingar och variationen dem emellan. Här är listan från 1998: 1. Tävlingen ska rapporteras till förbundet innan den går av stapeln. 2. Alla tävlingens deltagare ska vara medlemmar i förbundet. (Det ska gå bra att bli med i förbundet direkt i samband med anmälan till en tävling och att tävlingsarrangörerna skickar vidare medlemsavgifterna till förbundet.) 3. Förbundets spelregler ska användas. 4. Tävlingsresultaten ska rapporteras in till förbundet i rimlig tid efteråt. Någon specificering av detta gjorde inte mötet. 5. Förbundet ska ges möjlighet att ha en av styrelsen utsedd representant på plats som intygar att dessa krav är uppfyllda. (Dessa citeras här direkt från årsmötesprotokollet. Endast numreringen är tillagd.) Jag yrkar på a) ATT inget krav på vilken tävlingsform som används läggs till detta. b) ATT inget krav på ett minimiantal deltagare läggs till detta c) ATT inget krav på var en tävling utannonseras och vilka som är inbjudna läggs till detta. d) ATT inget krav på hur lång tid i förväg en tävling rapporteras (enligt punkt 1) införs, förutom vad som behövs för att att förbundet ska kunna behandla rapporten, i synnerhet med tanke på punkt 5 ovan. (Motionen är delad i flera punkter för att det ska vara möjligt att ta upp punkterna var för sig ifall inte motionen antas i sin helhet.) Per Starbäck, Uppsala 2004-04-30 Styrelsens yttrande om motionen: Per Starbäck föreslår att årsmötet beslutar att vissa krav inte får ställas på tävlingar för att de ska vara sanktionerade/ratinggrundande. Styrelsen finner att punkt c och punkt d står i konflikt med förslag som styrelsen själv har lagt i frågan och avstyrker dessa punkter. När det gäller punkt a anser styrelsen att det bör finnas plats för många olika tävlingsformer och när det gäller punkt b ser inte styrelsen att det i dagsläget finns något skäl att sätta gränser för deltagarantalet. Styrelse/tävlingskommitté bör också avstå från att försöka detaljstyra arrangemang. Styrelsen anser dock att styrelse/tävlingskommitté måste ha möjlighet att fatta självständiga beslut i varje enskilt fall och ha möjlighet att säga nej till sanktion av tävling på grunder som kan uppkomma utan att man har förutsett det. Därför vore det olyckligt med regler som begränsar beslutsfriheten. Styrelsen föreslår - att årsmötet avstyrker motionen i sin helhet. Bilaga 6 Proposition från styrelsen angående tävlingskommitté I takt med att intresset för Scrabble ökar i Sverige har också antalet tävlingsspelare och antalet tävlingar ökat påtagligt den senaste tiden. Detta är otvivelaktigt en av de viktigaste delarna av förbundets verksamhet, och det finns därför anledning att inrätta en speciell kommitté som särskilt kan koncentrera sig på just tävlingsverksamheten. Styrelsen föreslår - att en tävlingskommitté inrättas samt att kommitténs medlemmar utses av årsmötet. Kommittén skall: - mottaga och behandla ansökningar om sanktion för kommande tävlingar samt fatta beslut om tävlingar ska sanktioneras eller inte; - utse förbundsrepresentant till sanktionerade tävlingar; - sammanställa bestämmelser för "svensk Scrabbletour" om en sådan införs; - upprätta en förteckning över vanliga tävlingsformer (regelvarianter, procedurförfaranden och så vidare). Denna förteckning ska främst fungera som ett stöd för turneringsarrangörer. En arrangör ska kunna använda sig av andra tävlingsformer efter samråd med kommittén eller styrelserepresentanten. - även i övrigt överse landets tävlingsverksamhet samt understödja befintliga eller presumtiva arrangörer. Styrelsen föreslår också - att årsmötet beslutar att tävlingskommittés beslut angående sanktionering av tävling kan överklagas till styrelsen. Bilaga 7 Proposition från styrelsen angående bildande av ordlistekommitté Den ordlista som Scrabbleförbundet använder, Saol, utkommer med några års mellanrum med nya upplagor och däremellan med olika tryckningar. Det gör att ord som tidigare har varit godkända i Scrabble kan upphöra att vara det och att andra ord tillkommer. Åtskilliga i svenskan förekommande ord saknas också i Saol och det förekommer en del inkonsekvenser. Det har därför kommit upp en diskussion om att förbundet bör skapa sin egen ordlista. Styrelsen föreslår: - att årsmötet beslutar att tillsätta en ordlistekommitté som ska utreda om förbundet bör ta fram en egen ordlista och hur det i så fall lämpligen går till. - att medlemmar till kommittén utses av årsmötet på ett år i taget. - att ordlistekommittén, på delegation från styrelse, även kan få ansvar för frågor som har med dagens ordlista att göra. Bilaga 8 Proposition angående ratingkommitté alternativt ratingansvarig Det ratingsystem (utarbetat och skött av Per Starbäck), som används för förbundets tävlingsspelare har fungerat till stor belåtenhet i många år. Inte desto mindre har det ibland kommit på tal att systemet skulle kunna förbättras ytterligare; kanske inte minst med tanke på att antalet spelare ökat, liksom skillnaderna i spelstyrka. Dessutom kan det i framtiden bli aktuellt att införa separata ratinglistor för alternativa spelformer inom förbundets verksamhet. Styrelsen föreslår därför att en ratingkommitté inrättas samt att kommitténs medlemmar utses av årsmötet för ett år i taget. Kommittén skall: - tillse att aktuella ratinglistor för respektive spelform upprättas efter att varje tävlingsrapport inkommit; - utreda huruvida nytt/nya ratingsystem bör införas för någon av våra spelformer, och i så fall utarbeta förslag till sådant/sådana system. Om årsmötet inte finner det befogat att införa en ratingkommitté, föreslår styrelsen att i stället en ratingansvarig person utses. Bilaga 9 Proposition om lokalklubbar Styrelsen har diskuterat bildande av lokalföreningar, men har kommit fram till att det i nuläget antagligen skulle resultera i mer byråkrati än glädje. Däremot ser styrelsen fördelar för både förbundets del och för den lokala Scrabbleverksamheten med lokala Scrabbleklubbar och vill uppmunta till bildande av dem. Klubbarna skulle dels få vissa fördelar, dels ha vissa skyldigheter gentemot förbundet. Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar: - att en lokal klubb ska ha en person som är förbundets kontaktperson. Denna person ska själv vara medlem i förbundet och exempelvis dela ut medlemskort till medlemmar och ta in förbundets medlemsavgifter. - att den lokala klubben måste ha en kontaktperson som nya intresserade spelare kan vända sig till. Denna kontaktperson ska exempelvis gå att nå via förbundets (kommande) officiella hemsida. - att en lokal klubb får anordna ett (inte fler) slutna lokalmästerskap per år som är ratinggrundande för förbundets officiella rating. - att en lokal klubb är en förutsättning för att få spel, klockor och annat stöd från förbundet. Bilaga 10 Till Svenska Scrabbleförbundets årsmöte 2004: Motion om gällande ordlista för ratinggrundande tävlingar Sedan några år har datoriserade ordlistor använts för ordkontroll på de flesta tävlingar. Det förekommer flera versioner av ordlistan, och de stämmer inte riktigt överens. Några av ordlistorna har uppdaterats allteftersom skillnader upptäckts mellan olika tryckningar av SAOL:s 12:e upplaga. Upptäckterna redovisas på Per Starbäcks webbsida Scrabble: SAOL12 - skillnader. Faktum är att vi inte längre följer de tävlingsregler som antogs av förbundet 14 januari 1999. Där står det så här om ordlistan: Den ordlista som används är Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL), precis som reglerna som följer med spelet anger, men tillsammans med en tilläggslista. Den tolfte upplagan (från 1998) används, SAOL12. Ibland finns det små skillnader mellan olika tryckningar av samma upplaga. Det är önskvärt att använda en så sen tryck­ning som möjligt, men vilken tryckning som helst kan användas så länge det står klart för spelarna vilken det är. SAOL12 finns även på cd, och en cd-version kan också användas. Enligt nuvarande regler ska en tryckt version av SAOL användas i första hand, men det går också att använda cd-versionen. Den av förbundet fastställda tilläggslistan ska komplettera ordlistan. Däremot står det ingenting om att cd-ordlistan får anpassas med kända ändringar. Det tycker jag att vi måste kunna göra nu när dessa drygt trettio tillagda och borttagna ord är så välkända. Det är verkligen på tiden att vi på kommande tävlingar inför en gemensam elektronisk ordlista med tilläggen och kända ändringar så att det inte är någon tvekan om vad som gäller. En tryckt version av SAOL12 kan användas på en ratinggrundande tävling, men då måste den tryckningen kompletteras manuellt med både tilläggslistan och de senare ändringar som upptäckts. Jag föreslår att årsmötet 2004 beslutar (a) att uppdra åt styrelsen att sammanställa en textfil med gällande ordlista för rating­grundande tävlingsspel, baserat på cd-versionen av SAOL12 och kompletterad med tilläggslistan och eventuella andra beslutade anpassningar; (b) att införa en ändringslista som redovisar alla kända ändringar i SAOL12, dels jämfört med cd-versionen, dels jämfört med varje senare tryckning, och vid behov kunna uppdatera denna lista på kommande förbundsmöten; (c) att ändra stycket i tävlingsreglerna om ordlistan till följande, dock utan de understrukna orden om mitt förslag (b) inte skulle antas: Den ordlista som används är Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL), men tillsammans med en tilläggslista och en ändringslista. Den tolfte upplagan (från 1998) används, SAOL12. För ordkontroll vid ratinggrundande tävlingar används i första hand en fastställd elektronisk ordlista som motsvarar cd-versionen av SAOL12, dock anpassad enligt förbundets gällande tilläggslista och ändringslista. Tävlingsarrangörer ska kunna verifiera att korrekt elektronisk ordlista används. Om en tryckt version av SAOL används vid en tävling måste den kompletteras med en utskriven ändringslista för den tryckningen och tilläggslistan. Greger Nässén Stockholm, 26 april 2004 Styrelsens yttrande om motion från Greger Nässén (bilaga 10): Styrelsen föreslår att motionen tillstyrks, men med följande ändringar: - att i texten, "styrelsen" byts ut mot "ordlistekommittén", om årsmötet beslutar att utse en sådan. - att sista meningen förtydligas till: "Om en tryckt version av SAOL används vid en tävling måste den kompletteras med en utskriven version av tilläggslistan samt lista över kända ändringar i den tryckningen jämfört med andra versioner." Det senare för att bestämmelsen inte ska kunna tolkas som att en arrangör som av någon anledning använder SAOL i bokform ska tvingas prestera en komplett lista över ändringar, vilket idag inte är möjligt att garantera. Bilaga 11 Motion från Per Starbäck angående tillämpning av regler för godkända ord Till: "Lisa Blohm" Från: "Per Starback" Lägg till i adressboken Datum: 30 Apr 2004 00:58:47 +0200 Cc: skrabbel@stp.ling.uu.se Ämne: Re: Motioner - mindre byråkratiskt och senare deadline -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Motion till SSF:s årsmöte 2004 Jag yrkar på att förbundets regler för vilka ord som är godkända i tävlingsspel faktiskt används i de tävlingar som förbundet arrangerar, samt att förbundet verkar för att dessa regler används även i andra sanktionerade tävlingar. Per Starbäck, Uppsala 2004-04-30 -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Styrelsens yttrande om motionen: Styrelsen - noterar att det förekommit avvikelser från gällande regler - anser att förbundets gällande regler självklart skall tillämpas, och att det inträffade är olyckligt. - påpekar att åtgärder för att förhindra en upprepning redan genomförts. - anser att det inträffade inte bör leda till några retroaktiva åtgärder vad gäller de turneringar som spelats med avvikande ordlistor, då avvikelserna endast gällt tre till fyra i praktiken aktuella ord. - vill i sammanhanget påpeka att det föreligger en motion om ändring av de regler som här diskuteras, men att det självklart åligger styrelsen att verka för att de regler som beslutas verkligen efterlevs. Bilaga 12 Motion från Henrik Fröjmark angående kortad matchtid Jag föreslår att årsmötet beslutar att förkorta tävlingstiden i Scrabble från 30 minuter per spelare till 25 minuter per spelare. I engelskt tävlingsscrabble är 25 minuter standardtid och det finns en fin arrangörsmässig poäng med det hela, man kan då rymma en rond per timme, vilket gör det enklare och överskådligare att planera en tävling. Henrik Fröjmark Styrelsens yttrande om motionen: Frågan har varit uppe även vid årsmötena 2002 och 2003. Styrelsen avstår från att yttra sig. Bilaga 13 Motion från Henrik Jonés angående kortad maxgräns vid tidsöverdrag Till: blohmlisa@yahoo.se Ämne: Motion om maxgräns_för_tidsöverdrag_i_match Från: "Henrik Jonés" Lägg till i adressboken Datum: Tue, 27 Apr 2004 14:11:57 +0200 Jag föreslår att spelaren i en tävlingsmatch tillåts ett tidsöverdrag på maximalt fem (5) minuter. Överskrids denna tid har spelaren förlorat matchen som schablonmässigt antas ha blivit 150-0 i den andre spelarens favör. Så fort en spelare ev. gått över denna tidsgräns äger motspelaren rätt att tillkalla domare och stoppa klockan. Domaren kontrollerar att tidsgränsen är överskriden och meddelar därefter att matchen är slut enligt de givna reglerna. Domaren upprättar ett protokoll som signeras av båda spelarna där det tydligt framgår att matchen slutat 150-0 pga otillåtet tidsöverdrag. Om domaren i ett inlämnat protokoll upptäcker ett otillåtet tidsöverdrag i ett signerat/avslutat protokoll skall detta inte medföra att resultatet ändras, analogt med redan gällande princip att felsummeringar och felräkningar som godkänts av båda spelarna är giltiga i resultatredovisningen. Domaren eller tävlingsledare/arrangör ska däremot på eget initiativ kunna ingripa och stoppa en match där en eller båda spelarna passerat den tillåtna tidsgränsen. Om båda spelarna passerat gränsen vid ett sådant ingrepp skall det räknas som att matchen slutat 0-0 med 0 poäng för båda spelarna (som alltså anses ha förlorat matchen bägge två) Tidsregeln ska gälla oavsett vilken betänketid som gäller (vid ev. regeländring avs. tillåtna matchtider) /Henrik Jonés Styrelsens yttrande om motionen: Styrelsen - tillstyrker att gränsen för tidsöverdrag kortas till 5 min. - avstyrker resten av motionen, då skrivelsen redan överensstämmer med gällande praxis, bortsett från förslaget att överdrag från bägge spelarna ej skall leda till remi. Styrelsen vill avslå detta förslag då det riskerar att skapa krångel genom att en ny kategori matchresultat införs. I praktiken torde detta inte inträffa vilket gör bestämmelsen onödig. Bilaga 14 Motion från Henrik Jonés angående alternativa spelformer Till: blohmlisa@yahoo.se Ämne: Motion om nya tävlingsformer Från: "Henrik Jonés" Lägg till i adressboken Datum: Fri, 30 Apr 2004 11:30:07 +0200 Jag föreslår härmed att Svenska scrabbleförbundet ger officiell sanktion för att anordna ratinggrundande tävlingar i följande varianter av Scrabble: "Snabb-Scrabble" - regler som för "vanligt" Scrabble utöver att betänketiden är maximerad till 20 minuter per spelare. Övertidslimiten som jag motionerat om separat skall tillämpas även på Snabb-Scrabble om förbundet bifaller den motionen "Öppet Scrabble" - regler se nedan Vad gäller principerna för rating har jag efter de diskussioner som förts på scrabblelistan beslutat att låta motionen innehålla två alternativyrkanden: Alternativ 1: Snabb-Scrabble och Öppet Scrabble spelas med samma ratinglista som för spel enligt de ordinarie reglerna. Motiveringen till detta är att trots de argument som framkommit mot anser jag att Scrabbel som tävlingssport är för litet i Sverige för att kunna hålla sig med separata ratinglistor för olika former. De krav som ställs på spelarna i de olika spelformerna skiljer sig inte åt på ett så radikalt vis att det skulle vara rimligt att hävda att listan skulle blanda äpplen och päron eller inte spegla den allmänna förmågan hos spelarna. Alternativ 2: Om inte förbundet bifaller alternativyrkande 1 yrkar jag att separata ratinglistor inrättas för respektive spelform. Regelförslag för Öppet Scrabble (På de punkter där det skiljer sig från vanligt Scrabble) Regler (inofficiella) för öppet Scrabble: - 35 minuters betänketid per spelare (5 minuters tillägget pga valmomentet nedan och den ökade strategiska svårigheten) - 14 brickor dras ur påsen som startbrickor för spelarna - Övriga 86 brickor dras och läggs i den ordning de dras (förslagsvis i några rader med 14-15 brickor i varje) på spelbrädets ena sida så att båda spelarna betraktar raderna från sidan - Spelaren som har fördel får välja antingen att börja och ha brädet rättvänt eller att dra den första brickan bland startbrickorna (H*n får se startbrickorna innan h*n gör detta val. - När fördelsspelaren valt slår den spelare som inte ska börja igång klockan. Den andra spelaren drar den valda brickan och slår tillbaka på klockan - Den spelare som inte började väljer två brickor och slår sedan på klockan - Båda spelarna drar växelvis en bricka var tills bägge har sju brickor. Brickorna läggs på spelarens sida av brädet fullt synliga för den andre spelaren. Det är naturligtvis tillåtet att "plocka" med brickorna både på egen och den andre spelarens betänketid, men på anmodan ska man flytta händer, fötter eller vad man nu använder så att motspelaren kan kontrollera vilka brickor man har. När spelaren som började drar sista brickan slår h*n på klockan och tiden tickar då för den andre spelaren som ska spela matchens inledande drag. - Drag läggs och noteras som vanligt. När motspelaren godkänt ordet/orden och skrivit upp poängen drar man de brickor som ligger överst till vänster i brickraden så att man åter får sju brickor på handen. - Det är tillåtet att byta. Byter man ska man börja med att lägga de brickor man önskar byta sist i brickraden i valfri ordning. Först när man lagt ut dem slår man på klockan och tar upp så många brickor man är berättigad till. - Övriga spelregler precis som i vanligt Scrabble. Bilaga 15 Motion från Lisa Blohm om inrättande av en Scrabbletour Antalet Scrabbletävlingar växer stadigt och det tillkommer nya orter. Även om trycket på många turneringar är stort och de anmälda ibland fler än platserna, kan det vara svårt för nya orter att locka många deltagare. Jag skulle vilja ha en särskild Scrabbletour som sträcker sig över ett år och där den som har plockat mest poäng under året koras som slutsegrare. Syftet skulle vara att locka fler spelare till tävlingar på nya orter samtidigt som flitiga spelare premieras och spelare som lyckas bra på tävling efter tävling utan att stå på prispallen i enskilda tävlingar har god chans att ta hem det hela. Ett alternativ vore att låta samtliga turneringar ingå i touren, men det skulle i nuläget gynna spelare bosatta i Stockholm väl mycket, eftersom de flesta turneringarna går där. Jag föreslår därför att högst två tävlingar per ort och år får ingå i touren. SM bör dock också ingå och ort som arrangerar SM får därmed ha med högst tre tävlingar per tour. Jag föreslår: - att det skapas en särskild Scrabbletour, som sträcker sig över ett år. Premiären för första touren bör ske hösten 2004 eller senast vid årsskiftet 2004/2005. - att förbundets tävlingskommitté (om årsmötet utser sådan) alternativt styrelsen får i uppdrag att besluta om detaljerna för touren, däribland om hur poängsystemet ska se ut. Ska exempelvis seger i en tävling alltid ge lika många poäng, eller ska poängen på något vis styras av antalet deltagare? Lisa Blohm Styrelsens yttrande om motionen: Styrelsen avstår från att yttra sig.