Scrabble: Regler
För tävlingsbruk används delvis annorlunda regler än vad som följer
med spelet. Dessa regler är de som gäller fr.o.m. 14 januari 1999.
Grunder för dessa regler
Det följer naturligtvis med regler i spelet när man köper det,
men de räcker inte riktigt till för tävlingsspel.
Dels så måste en del regler göras klarare, framförallt reglerna om
vilka ord som ska vara tillåtna att lägga.
Dels så visar det sig lämpligt att införa en del helt nya
regler i turneringsspel i Scrabble. Så har gjorts i engelskspråkigt
Scrabble, där det finns en långvarig erfarenhet av tävlingsspel, och mycket
i dessa regler är taget från de
regler
som APSP (Association of Premier Scrabble Players) i Storbritannien
och de
regler
som NSA (National Scrabble Association) i Nordamerika använder.
Att lägga hela ord
De regler som följer med spelet är klara på denna punkt, men
eftersom tidigare upplagor haft andra formuleringar är det säkrast att
göra följande mycket viktiga punkt klar.
Det är tillåtet att lägga
ett helt ord med enbart nylagda brickor, så länge som man samtidigt
bildar andra ord på tvären.
Så om BEHAG ligger utlagt vågrätt på spelbrädet och
man har PEDAGOG på handen kan man lägga det lodrätt till
vänster så att OBEHAG bildas med hjälp av o-et eller
lodrätt till höger så att BEHAGA bildas med hjälp av a-et.
Det går också bra att lägga det vågrätt under BEHAG
så att tvåbokstavsorden BE, ED, HA, AG och GO bildas:
BEHAG
PEDAGOG
Särskilda tävlingsregler
Reglerna som följer med spelet gäller, utom när de motsägs av följande.
(Detta följer oftast APSP:s regler.
Vid en del intressanta skillnader i reglerna
anges
när så inte är fallet.)
- Man spelar endast matcher med två spelare.
- Schackklocka används och varje spelare har 30 minuter på sig
för alla sina drag under partiet.
(I engelskspråkigt tävlingsspel är det 25 minuter.)
- En spelare vars tid har gått ut får ändå fortsätta att spela,
men får ett poängavdrag på tio poäng för varje påbörjad minut
över speltiden.
- En spelare som får ett tidsöverdrag på 15 minuter har förlorat
matchen. Poängskillnaden ska vara den faktiska poängskillnaden
(inklusive extra poäng för tidsöverdraget), men minst 150 poäng.
- Den spelare som har fått fördel i lottningen kan välja mellan
två fördelar: att få börja matchen eller att få välja hur
brädet ska läggas.
Brädet ska läggas så att en spelare får brädet rättvänt. (Inte
på tvären.)
Den andra spelaren får den andra av dessa två fördelar.
(Idealt sett vill man ha särskilda bräden som lätt går att
snurra, och om man har det får den som är i tur snurra på
brädet under spel. Men med vanliga bräden ska brädet ligga
kvar som det först lagts.)
- Den spelare som inte börjar partiet har rätt att slå igång
klockan inför första draget så snart den första spelaren har
sett någon av brickorna
- Båda spelarna måste föra protokoll
över varje drag såväl som de sammanlagda poängsummorna.
Innan man slår på klockan
måste man ha lagt ut sitt drag och talat om hur mycket poäng
det ger.
Efter att man slagit på klockan för man in den poängen och den
sammanlagda poängen i sitt protokoll.
Man får inte dra nya brickor förrän motståndaren har antecknat
poängen i sitt protokoll,
och man måste bokföra motståndarens drag innan man själv gör
ett drag.
- Genom att anteckna motståndarens drag i sitt protokoll accepterar
man det draget. Vill man klaga ska man istället stanna
klockan och kalla på en domare.
Man talar om vilka av de nyss bildade orden man vill klaga på.
Domaren ska bara tala om ifall
alla ord man klagade på var giltiga eller om
något av orden man klagade på var ogiltigt
men inte vilket eller vilka av orden som var ogiltiga i de
fall man har klagat på flera av orden.
Om draget var ogiltigt måste spelaren som gjorde det ta
upp de utlagda brickorna på handen igen och har förlorat sin tur.
Om alla orden var giltiga blir istället den klagande spelaren
bestraffad med ett poängavdrag på tio poäng.
(Denna bestraffning skiljer sig både från APSP:s och
NSA:s regler. APSP använder ingen bestraffning alls i
sådana fall, medan den klagande spelaren bestraffas
genom att förlora ett drag enligt NSA:s regler.)
- Man har inte gjort sitt drag förrän man har slagit på klockan,
så det går bra att ångra sitt drag innan dess. Detta gäller
även om motståndaren (i förtid) har visat sig vilja klaga på
något ord.
Om man har glömt att slå på klockan så blir ens drag ändå
försent att ångra i och med att man sticker handen i påsen för
att dra nya brickor (varpå motståndaren kan hejda en för att
klaga på ett eller flera ord).
- Om man byter brickor istället för att lägga ut ett ord ska man
lägga ner dem från sitt ställ,
tala om hur många brickor man byter,
och därefter slå på klockan. Efteråt drar man nya
brickor och lägger slutligen tillbaks de gamla brickorna i
påsen.
- När det finns färre än sju brickor kvar att dra är det inte
längre tillåtet att byta brickor. Däremot är det
då som alltid tillåtet att passa.
- Ifall sex drag i rad görs utan att en ny bricka hamnar på
spelplanen är spelet slut och båda spelarna får poängavdrag för de
brickor de har kvar på ställen. (De sätt sådana drag kan
ske på är genom passningar, byten och utlägg som tas tillbaka
på grund av ett ogiltigt ord.
(I detta fall följer detta NSA:s regler. I APSP:s
regler räknas inte byten in bland de sex dragen.)
- Den som går ut slår på klockan som vanligt,
eftersom motståndarens kan vilja klaga på något ord.
En motståndare som accepterar draget ska stanna klockan efter
att ha antecknat draget i sitt protokoll.
- Det är tillåtet att föra vilka anteckningar som helst under
spelets gång. I synnerhet är det tillåtet att pricka av vilka
brickor som har gått, och man får även ha gjort i ordning
en avprickningslista i förväg.
- Om en spelare drar för många brickor ur påsen men inte
hunnit titta på fler än dem som ska dras, skall överskjutande
brickor läggas tillbaks i påsen.
- Om en spelare dragit för många brickor och hunnit titta på dem får
motståndaren dra så många brickor som spelaren tog för mycket, och
ytterligare en bricka, och titta på dem. Motståndaren väljer sedan
vilken eller vilka brickor som ska kastas tillbaks. (Om spelaren
drar en bricka för mycket får motståndaren alltså dra två brickor,
och välja vilken av dessa två som ska läggas tillbaks.)
Motståndaren får välja mellan att dra brickorna från enbart de nyss
dragna brickorna (om dessa fortfarane går att urskilja) eller bland
alla spelarens brickor.
Om det är färre än sju brickor kvar i påsen innan draget så får
motståndaren dra
ytterligare en extra bricka att välja kastad bricka från.
Godkända ord
- Den ordlista som används är
Svenska Akademiens ordlista över svenska språket
(SAOL), precis som reglerna som följer med spelet anger,
men tillsammans med en tilläggslista.
Den tolfte upplagan (från 1998) används, SAOL12.
Ibland finns det små skillnader mellan olika
tryckningar av samma upplaga.
Det är önskvärt att använda en så sen tryckning som möjligt,
men vilken tryckning som helst kan användas så länge det står
klart för spelarna vilken det är.
SAOL12 finns även på cd, och en cd-version kan också användas.
- Endast fetstilta ord i SAOL är tillåtna.
Reglerna som följer med spelet säger att endast
grundformer är tillåtna.
(Detta skiljer sig från engelskspråkigt
Scrabble där även böjningar är godkända.)
För undvikande av svåra gränsdragningar godkänns alla
uppslagsord i fetstil i SAOL,
även när de egentligen
är böjda former, så t.ex. är ÖGON ett godkänt ord.
(Här skrivs tänkta utläggningar av brickor med versaler.
En asterisk (*) framför anger att ordet
inte är tillåtet.
Även ord som inte har egna uppslag utan bara nämns under andra
uppslag är tillåtna så länge de där står i fetstil.
När varianter eller ändelser står inom parenteser är båda
varianterna tillåtna. Detta används i SAOL12 nästan
enbart för "(s)" som anger ett frivilligt binde-s. Ett
uppslag som
"pär(s)|titel" gör t.ex. både PÄRTITEL
och PÄRSTITEL till godkända ord.
- Ord som innehåller versal (stor bokstav) är inte tillåtna.
I reglerna som följer med spelet sägs att förkortningar och
egennamn inte ska vara tillåtna. Det står dock inte
alltid angivet i SAOL vilka ord som är sådana, så
för att undvika svårartade gränsfall används istället den
enkla regeln att alla ord som innehåller minst en versal är
ogiltiga. Detta tar i de allra flesta fall bort just de två
kategorierna av ord som bör tas bort.
(Detta följer förresten nära det engelska originalet
där ord med inledande versal är otillåtna.
Att regeln här talar om att "innehålla" en versal
istället för att börja med en är för att även få bort
"pH".)
*EKG och *DALARNA blir alltså icke tillåtna.
Däremot är t.ex. TBC tillåtet (eftersom det stavas "tbc"
med små bokstäver).
Observera att detta innebär att ett ord som *ÖRESUNDSBÅT
blir otillåtet eftersom det stavas "Öresundsbåt" med
versalt ö,
trots att det varken är en förkortning eller ett namn.
Den sidoeffekten drabbar bara några få långa sammansatta
ord som mycket sällan skulle dyka upp i spel ändå.
- Ord som innehåller tecken som inte är bokstäver kan inte läggas,
som t.ex. "c/o", "abc-bok" eller "super-8".
(Inte ens med hjälp av blanka brickor.)
- Bokstäver med accenter kan läggas. T.ex. kan "allé" läggas
som ALLE. Detta E behandlas som vilket E som helst, så man kan
använda det som ett vanligt E i ett vinkelrätt ord eller
bygga ut detta ALLE
till ALLENA utan att det spelar nån roll att detta E tidigare
betecknade ett é med akut accent.
Motsvarande gäller grav accent som i "pietà",
cirkumflex som i "crêpe" och cedilj som i
"moçambikisk".
Däremot ses ü som en egen bokstav.
- Ord med bokstäverna q, w, ü eller æ kan läggas, men bara
med hjälp av en blank bricka. Ü finns endast i "müsli"
och får inte ersättas med U eller Y.
Æ finns i "læstadian" med flera, och får inte
ersättas med ett Ä eller med AE, lika lite som W
får ersättas med ett V.
- Ett uppslag i SAOL som är en fras med flera ord definierar
inga tillåtna ord. T.ex. gör uppslaget
silk screen [sil'k skri'n] s.
metod för tryckning
varken *SILK eller *SCREEN till tillåtna ord.
Av samma skäl är *KRETI otillåtet eftersom uppslaget
i SAOL är "kreti och pleti". Däremot är PLETI ett
tillåtet ord på grund av uppslaget
pleti se kreti och pleti.
- Under vissa uppslag framgår det på andra sätt att ordet har
andra varianter. Dessa godkänns dock inte på grund av detta,
eftersom det kan uppstå gränsfall då. Istället har sådana ord
samlats på en särskild tilläggslista och alla ord på
tilläggslistan är också godkända.
Tilläggslistan
Tilläggslistan finns separat.
En del av sidorna om svenskt Scrabble.
Senast uppdaterad 25 januari 1999.