Resultat EN Cup

Per Starback starback@…g.uu.se
Sön. 5 december 1999 10.32.43 +0100

Mina matcher i EN Cup:

* Peter
Här satt jag länge och försökte hitta rullning med de trivsamma
brickorna ?AGILNR. Det rimligaste rullningsläget var runt ett fritt S,
fast det fick rum högst fyra brickor såväl före som efter S-et, så
S-et måste vara i någon av de två mittpositionerna.
Jag funderade på *HALSRING, men lät som väl var bli, och var nära att
ge upp när jag till slut hittade en rullning där. Efteråt visade det
sig till min förvåning att det var min enda möjlighet där!
(Ordet lämnas som övningsuppgift till läsaren.)

Trots ledning var det lite osäkert för mig ända tills jag tömde påsen
och fick bekräftat att Peter redan hade Z, vilket han åkte dit på.

* Karin
Här spelade jag snabbt nog så att jag hade tid över till att
kontrollera brickräkningen och noga planera mitt spel på slutet, och
därmed kunde jag lömskt hindra mamma från att få ut det C hon fått på
hand i ett sent skede. Detta tillsammans med en DIKTARE hjälpte till
att ge mig vinsten.

* Pi
Inga rullningar i detta parti, som väl var ganska låst om jag minns
rätt. Pi hade tidigare sagt nåt i stil med att hon godkände allt, men
hon hade kanske tänkt om, eller så var det just mig hon inte litade
på, för hon kollade mitt FRUA i alla fall. Jag vann.

* Birgitta
Här fick jag tidigt båda blanka och använde dom i samma rullning, och
Birgitta kom sen aldrig ifatt det försprånget. Trots att jag hade båda
blanka och snälla brickor till det tänkte jag rätt länge ändå eftersom
jag ville rulla på ett 3×ord-läge, men till slut gav jag upp och tog
en lätt rullning på ett mycket sämre läge. Det betalade sig alltså
inte denna gång, men annars anser jag att det ofta är värt tiden att
inte genast ta den första rullning man hittar, trots att man blir så
glad över att hitta nån rullning alls. Man har ofta flera möjligheter
och dom ofta skiljer sig rätt mycket åt vad gäller poäng och öppningar
för motståndaren.

* Greger
Här fick jag båda blanka. Den första använde jag till *BAKKaNT som
Greger efter en viss tvekan lät bli att kolla. ("Om det inte står så
får jag döda dig!") Den andra använde jag till PLUsGRAD som Greger
däremot kollade. Som kompensation för att han borde ha kollat min
första rullning, antar jag. :-)

Hans egen RENTIER räckte inte till, så även denna match vann jag.

* Olsson (semifinal)
Hm, vad var det som hände nu igen? Jag minns mest att jag fick ungefär
alla brickor och att Olsson inte verkade få nånting. Då är det inte så
svårt att vinna.

* Nils (final)
Jag fick en tidig rullning (RETORISK). Eftersom Nils låg under blev
han allt mer desperat i sina försök att gå ikapp. Mot slutet försökte
han tre gånger i rad att bli av med lite BARLASt som jag kunde tvinga
upp på hans hand igen på grund av de hakningar som han var tvungen att
försöka med för att få ut detta. Den första, FRONT+A, var den klart
bästa -- det är ju i alla fall ett ord, även om det inte står i SAOL!

Sen gav Nils upp de försöken och fortsatte spela. Lyckades vältajmat
att rulla ut på en vacker TALRAST precis när påsen var tom och jag
hade sju brickor på hand, men inte ens detta räckte då längre till.

Så jag fick obesegrad och störigt självgod ta emot en guld-EN och är
därmed den enda som kan kombinera två tvåbokstavsplaketter för att
bilda ordet ENÄR. (Och tänk om Stefan inte hade blåst bort... Då hade
jag fått ännu mer i rating! Rah rah!)

/Per

P.S. Både GULDPLAKETT och SILVERPLAKETT är godkända ord förresten, men
inte BRONSPLAKETT!