Rapport från EN Cup

Per Starback starback@…g.uu.se
Sön. 2 januari 2000 13.06.58 +0100

Dan före dan skrev Greger:

> Den fullständiga rapporten från EN Cup finns nu på Johans Scrabblesidor på
>
> http://hem.passagen.se/jblixt/en1999.html
>
> Jag önskar alla en trevlig helg med mycket Scrabblespel!
> Greger

Tackar! I rapporten fanns bland annat slutställningen i den
rekordkorta matchen mellan Monika och Johan:

   a b c d e f g h i j k l m n o
   -----------------------------
 1|=     '       =       '     =|
 2|  -       "       "       -  |
 3|    -       '   '       -    |	"Det är känt att Johan hade EIL
 4|'     -       '       -     '|	efter det andra bytet, men han
 5|        -           -        |	hittade inte den hakning som vore
 6|  "       "       "       "  |	möjlig med de bokstäverna.
 7|    '       '   B       ' F  |	Monika passade tre gånger i rad
 8|=     '       V Ä G   ' R Ä T|	med AIOPSTÅ."
 9|    '       '   R Ö S   Å S E|
10|  "       "       S E D   T  |
11|        -           N O S A  |
12|'     -       '       M Ö   A|
13|    -       '   '       M O L|
14|  -       "       "       C  |
15|=     '       =       '   H I|
   -----------------------------

Observera att den hakning som här avses är ny i SAOL12! (Jag minns att
vi tidigare har förundrat oss över att det inte stått med.) Apropå
korta partier; har ni funderat över hur snabbt det är teoretiskt
möjligt att ett parti låser sig totalt? Det har jag ägnat mig åt på
tåget på väg från nån Scrabbletävling nångång, men utan att komma fram
till nåt svar. Om jag kastar ut frågan kanske nån annan nappar på
detta problem. Jag blev själv sugen på att fundera på det igen nu
genast. När jag funderade på det förra gången fanns inte ett så
trevligt låsord som COX t.ex. Observera dock att t.ex.

	 CIF
	COX

inte duger. (De båda blanka behövs här för dubbleringen av C och X.)
Den konstruktionen består förvisso bara av godkända ord, och så vitt
jag kan förstå går inte att bygga ut den på något sätt, men det går
inte att uppnå den där ställningen! (Vad skulle det sista draget ha
varit?)

/Per

P.S. Det är en sak i rapporten jag undrade över. Det står

> I stället rullade Peter ut OSTSIDA (70p), vilket gav Greger
> ett läge för rullningen LIMERiCK (68p).

utan någon *-markering på *OSTSIDA. (Ostar har ju inga sidor. Dom har
kanter! :-) Är det bara "*" som saknas, eller var det ett annat ord,
t.ex. det tillåtna ÖSTSIDA?