Spelsystem

Nils Berner nibe06@…elsbanken.se
Fre. 28 juli 2000 15.54.17 +0200


Jag har arbetat fram ett förslag till spelsystem för tävlingen den 9
september. Det är en variant på Schweizersystem och skulle innebära att vi
undviker gruppspel och att alla s.a.s. är med i samma tävling hela tiden.
Så här hade jag tänkt mig det hela:
För att bestämma vilka som skall mötas i en rond grupperas deltagarna i
första hand efter antal vunna matcher. Huvudprincipen är att spelare med
samma poäng skall möta varandra. Man skall dock inte möta samma spelare mer
än en gång i turneringen.
Spelare på samma poäng grupperas efter antal fördelar man haft tidigare
under turnering. Ihopparningen sker sedan enligt principen att den med
minst antal fördelar skall möta den med flest  - naturligtvis med fördel.
Principen fortplantar sig rekursivt. Om man inte lyckas para ihop alla på
samma poäng med varandra, så flyttas resten ner och bildar en grupp med de
på poängantal just lägre än föregående, varpå ny gruppering efter fördelar
sker. I första hand skall man inte kunna bli "över" i en grupp mer än i ett
steg.
I de fall spelare inte kan skiljas åt vare sig efter poäng eller antal
fördelar så slumpas ordningen efter vilken ihopparningen kommer att hantera
dem. Detta innebär, vilket den kvicktänkte snabbt inser, att första
omgången bestäms genom fri lottning.

Så håller det alltså på i det antal omgångar vi föredrar att spela (7 eller
8). Tiebreak för placeringar är förslagsvis:

1) Antal vunna matcher.
2) Summan av poängskillnaden och (summan av de poäng som ens motståndare i
turneringen knåpat ihop) * BOQ (Berner-Oljelunds konstant, bestäms av
tävlingsledningen)
3) Inbördes möte
4) Minst antal fördelar
5) Ölhäv

Jag har gjort ett program som utför denna ihopparningsprocedur och jag
hoppas att vi kan ragga upp en bärbar dator som vi kan köra det på den 9
september. Programmet ger hyfsat stora möjligheter till modifieringar utan
stor insats.

Synpunkter? Glasklart, eller hur?

/Nils