Ny svensk mästare!

Stefan Diös pyas@…pnet.se
Sön. 14 maj 2000 18.37.44 +0200

Årets SM är färdigspelat och resultatlistan följer här:

1.  Per Starbäck
2.  Stefan Diös
3.  Greger Nässén
4.  Nils Berner
5.  Ola Torstensson
6.  Mattias Melin
7.  Jörgen Strand
8.  Olof Siverbo
9.  Anders Grönlund
10. Johan Rönnblom
11. Lisa Blohm
12. Joakim Tornhill
13. Anita Marmell
14. Thomas Olsson
15. Johan Blixt
16. Murat Sahan

Ingen kunde hota Per, som fantastiskt nog vann alla sina tio matcher och på
ett mycket välförtjänt vis plockade hem vandringspokalen. Greger och Nils,
som vunnit allt första dagen, mattades under söndagens spel; medan
undertecknad, som var ytterst nära att missa hela finalgruppen, lyckades
komma in som slutlig tvåa.

Vandringsnertzen till bästa nykomling tillföll Mattias, som slutade på en
stark sjätteplats med mersmak. Bra gjort i den svåra konkurrensen! Grattis
också till Anita, som efter många års träget harvande i botten äntligen
fick till det. Hon vann bottengruppen om platserna 13-16 efter att bland
annat ha besegrat Olsson, som låg 154 poäng före henne på ratinglistan!
Detta törs jag utnämna till förbundets största sensation genom tiderna,
helt utan att kolla statistiken först. Anita spelade också oavgjort mot
Ola, som senare slutade femma i SM. Jag vill också nämna debutanten Lisas
segrar över Olsson och, kanske viktigast, Olof i sista gruppspelsmatchen.
Det resultatet gav snabba förändringar i både topp-och bottengruppens
sammansättning.

Per får nu ha vandringspokalen i ett år och kommer också, enligt
förhandsberäkningarna, att ta över förstaplatsen på ratinglistan. Det blir
första gången sedan vi började tävla 1994 som någon annan än Stefan Diös
innehar denna position. Dessutom blir Per den förste ägaren av en
nyinstiftad trofé, "vandringsapan Per". Det är ett tygdjur som den
regerande svenske mästaren får behålla ända tills han förlorar en
tävlingsmatch mot vem som helst. Hans besegrare får då ta över apan tills
han/hon i sin tur förlorar mot någon osv. På det viset kan alla som någon
gång innehar apan säga att "jag har slagit en som har slagit en som har
slagit svenske mästaren". Efter nästa SM flyttas apan Per automatiskt över
till den nye mästaren och får då också byta namn till något mer passande.
(Om inte Per Starbäck vinner en gång till förstås, eller någon annan Per!)

Samtliga matchresultat kommer att presenteras på listan inom några dagar.
Samma sak gäller den nya ratinglistan. En statistikrapport lär också
sammanställas så småningom, men räkna med att den dröjer (och att den
kanske inte läggs ut här på listan). Jag ligger fortfarande efter med
rapporten från Vokalpokalen i höstas! Men alla uppgifter finns i säkert
förvar, så hav tålamod.

Mediaintresset för SM var glädjande stort. Till allt vi rapporterat
tidigare kan vi i dag (söndag) lägga fina reportage i både Sydsvenskan och
Arbetet, plus att jag fått bekräftat att Stockholmsupplagan av Metro hade
en liten snutt i går lördag. Hur många lokala tidningar som nappat på
utskicket från TT vet jag inte. Nu när resultaten är klara kan vi hålla
ögonen öppna efter ännu fler rapporter. Ni som ser eller hör något om SM
eller om Scrabble i allmänhet i media, rapportera det till listan!

Låt mig också kort rapportera från Svenska Scrabbleförbundets årsmöte i går
kväll. Monika Danielsson och Ola Torstensson omvaldes som ordförande resp.
kassör, men Per Starbäck hade aviserat sin avgång från sekreterarposten.
Kanske för att koncentrera sig på sin aktiva karriär, och det gick ju i så
fall bra! Ny sekreterare är Johan Blixt. I övrigt diskuterades verksamheten
och tävlingarna. Det viktigaste beslut detta ledde till var förmodligen att
inför vandringsapan Per. Sen minns jag inte mer, utom att mötet förstås
framförde sitt djupt kända tack till Per (inte apan) för allt han uträttat
som sekreterare i förbundet, vilket alla borde instämma i. Utan honom
skulle vi knappast ha kunnat existera alls. Förhoppningsvis fortsätter han
att sköta om webbplatsen, mailinglistan och ratinglistan ett tag till.

Tack till alla som ställde upp i SM och alla media som rapporterade om oss!
Det ledde till att flera intresserade kom in och tittade på, varav
åtminstone tre löste medlemskap på stubben. Än en gång hoppas jag att det
kanske ska gå att få igång lite organiserad träningsverksamhet i Malmö så
småningom, samt att det ska bli ännu fler som vill tävla i fortsättningen.
Tack också till Backgammonklubben Ankaret och mest Birgitta Johansson, som
på ett utmärkt sätt tjänstgjorde som orddomare, sekretariat och
cafépersonal. Slutligen ett stort tack till spelbutiken Tradition, som
skänkte priser till varje gruppsegrare. Tradition finns i Stockholm,
Göteborg och Malmö. Fråga hos dem om ni söker Scrabble-spel, eller något
annat som har med spel att göra!

S Diös