Engelskt scrabble

Stefan Diös pyas@…et.se
Mån. 17 december 2001 01.02.25 +0100

Lisa /till Ola H/ om engelskspråkigt Scrabble:

>  Men efter att ha sett ditt vinstparti - och vilka
>elakheter datorn kan hitta på - blir man ju lite avskräckt. Eringo,
>kayoing och parodoi - herregud, KAN nån de där orden??

Den kommentaren känner jag igen från de flesta som har sett ett parti
Scrabble på engelska mellan bra spelare... till och med infödda
engelsktalande reagerar så. Mellan amatörer är nog den tydligaste
skillnaden mellan svenskt och engelskt Scrabble att man på engelska
tillåter vissa böjningsformer. Mellan experter är den tydligaste skillnaden
att man på engelska måste lära sig många fler ord som inga vanliga
människor kan. Och jag menar MÅNGA. På en svensk Scrabbletävling dyker det
upp en handfull ord som "folk inte kan" på hela tävlingen. På engelska är
de orden i en stor majoritet i varje parti. Alltså, man kan vara hur
litterärt bildad som helst, och komma ihåg hur många glosor som helst av
dem man stöter på i livet... det har ändå inget värde förrän man har
memorerat ett till synes oändligt antal extrema ord ur de speciella
Scrabble-ordlistorna som gäller på tävlingarna. Och visst, alla orden är
"riktiga" så till vida att de kommer från de mest välrenommeradede
ordlistorna. Men många av dem används säkert aldrig någonsin utom av
Scrabblespelare... på sin höjd av fackexperter inom resp. vetenskapligt
område, och kanske inte ens det ibland. Leta inte efter dem i din skolordlista!

Just nu pågår Scrabble-VM i Las Vegas. Finalen ska visst spelas nu under
måndagen och vinnaren får 25 000 dollar. Det är han säkert värd, vem det än
blir. Den som vill gapa lite grann kan bläddra under länken

http://www.scrabble-assoc.com/tourneys/2001/wsc/

Själv tog jag nyss en titt på ett parti från andra omgången, där den
regerande världsmästaren (från Kanada) förlorade mot en thailändare. De
första orden som lades var:

AORTIC
ZEK
KA
ONYCHIAS  (rullning)
LEALTIES  (rullning)
QUARTZY
   Ha... där kom ett som jag möjligen kan gissa vad det betyder!
OUIJA
   Den tror jag faktiskt också att jag har sett nån gång, konstigt nog...
SHROW
DOWNY
   Nu börjar det ju bli simpelt!
VIBEX
OX
   Till och med en hakningstvåa klarar man ibland!
DOVIE

Ja, jag behöver väl inte fortsätta... det fortsatte bl.a. med tre
rullningar till (ELATERIN, DELOPING och ACTURES), och så vann den ena med
475-364. Hur normalt som helst för ett VM, antar jag. Jag valde helt
slumpartat bland de registrerade partierna.

Hoppas nu att ingen av de svenska entusiasterna eller nybörjarna avskräcks
av det här... på våra futtiga tävlingar går det mycket enklare till!

Jag har ofta tänkt att man borde gå ner till nån Scrabbleklubb och titta
lite nån gång när man besöker England eller USA. Det finns tydligen klubbar
i alla normalstora städer. Men det har aldrig blivit av för mig. Däremot
råkade jag faktiskt stöta på en amerikansk elitspelare i ett helt annat
sammanhang när jag besökte USA i höstas. Vi fick aldrig chansen att talas
vid närmare, men jag är inte säker på att han var intresserad av det
heller. När jag stolt berättade att jag minsann hade varit svensk mästare
såg han inte ett dugg imponerad ut. Nu ser jag att killen är med och slåss
nära toppen på VM. Ja, där är ju inte jag med, alltså.

Skulle tippa (som jag tror att Per S. också har sagt till mig någon gång)
att om de här kanonerna fick veta hur få Scrabble-ord det finns i vår
tramsiga lilla fjant-SAOL, så skulle de bara fnysa något i stil med: "Hur
kan det vara meningsfullt att tävla när det är så lätt för alla att lära
sig boken utantill?" Man undrar ju hur många dagar en världsmästare skulle
behöva, om han verkligen lade manken till, för att lära sig så många
svenska ord ur SAOL att han kan vinna våra tävlingar som han vill, även om
han inte kan nån svenska alls i övrigt...

Själv är jag knappast redo att spela något engelskt Scrabble annat än på
ren lågstadienivå, och helst med en lista över de godkända tvåorna framför
mig. Det är inte riktigt den sortens övningar som tilltalar mig för
närvarande. Men det är klart, för 25 000 dollar kanske det är mödan lönt
att börja plugga lite ordböcker...

S Diös