SV: Frank Zappa

Patrik Öbrink vsg982s@…t.se
Mån. 31 december 2001 16.44.59 +0100

Anders Grönlund:
> Men för att anknyta till andra inlägg till denna lista
> kan jag även nämna den "provinsiellt västsvenske" och
> kände nyhetsuppläsaren (från Västnytt): BO EK

Var det inte han som läste nyheterna i Go'morron Sverige en period på 80-talet? Eller finns det fler?

Stefan Diös:
> Kom igen bara! Så svårt kan det inte vara att hitta kända personer vars
> både för- och efternamn är godkända Scrabble-ord. Skicka dem till listan! > Eller åtminstone deras namn. [En liten] ledtråd: "Sveriges
> kanske mest kända person".

Hmm, kan det månne vara galopptränaren Olle Stenström i Tierp? Då är vi förstås inne på området okända kändisar och ordet "stenström" är naturligtvis inte godkänt som Scrabble-ord...Inom samma skrå har vi ju också Jarl Lovén och Eva Rubin men det är på gränsen till godkända och inga riktigt kända namn direkt...Det samma gäller förre travtränaren Bo Takter. Nej, jag får hitta på något annat.

Tänk om folk kunde stava sina namn som de ord de syftar på. Björn Granat(h) till exempel. Det skulle underlätta en del. Men jag får kämpa vidare.

Don Rosa lockas man att dra till med, men han är ju amerikan och antagligen en större kändis i Finland än i Sverige.

Aha! Nu vet jag vad Herr Diös tänker på! Karl Anka! Han är visserligen inte direkt svensk, men har ett svenskt namn och får väl betraktas som en "svensk kändis". Karl Anka är det!

/Patrik