Re: Möjlig träningslokal i Stockholm

Stefan Diös pyas@…et.se
Ons. 24 oktober 2001 14.14.22 +0200

Jag tycker att idén är lysande. Den påminner om det som vi under året har
testat i Malmö, nämligen att dela lokal och tid med andra liknande
spelföreningar. Den tanken har jag f.ö. uppmuntrat i flera årtionden, långt
innan det fanns något Scrabbleförbund alls. Det borde leda till ökat
intresse och utbyte mellan de olika spelen, vilket är bra för alla.

Ibland kan det bli en liten nackdel med överlappningen, dvs att den som är
intresserad av alla spelen kanske bara kan spela ett åt gången under varje
kväll (beroende på hur det är upplagt). Och i så fall väljer han kanske
helst det som han redan är inne i. I Malmö märkte vi t.ex. att
backgammonspelarna ofta kom och tittade på vårt Scrabble i sina egna
pauser. De var nyfikna och intresserade och ställde vettiga frågor. Men de
satte sig sällan ner och prövade spela på riktigt, eftersom de var upptagna
av sitt eget seriespel den kvällen.

Jag tycker i alla fall att fördelarna bör uppväga den nackdelen, särskilt
om man inte har någon annan bra plats att spela på. Problemet är förstås
kostnaden. Förbundsstyrelsen, däribland jag, får väl ta upp frågan om
huruvida kassan kanske kan bidra med något. Det är väl i första hand (ännu)
inte meningen att riksförbundet ska stödja någon lokal verksamhet, men så
mycket annan aktivitet har vi ju inte...!

Hoppas det blir många stockholmare som nappar på idén med regelbunden träning!

S Diös