SV: fett med saol?

Hakan.Andersson@telenordia.se Hakan.Andersson@…rdia.se
Fre. 9 augusti 2002 14.58.18 +0200

Per skrev:
> Hej och välkommen!

Tackar! Skönt med snabbt och proffsigt svar!

Det jag kanske underskattat och förbisett något är att man sparar mycket
tid, tvister och prestigekamper genom att tillämpa SAOL:s feta ord. Jag
håller med om att det ibland kan vara svårt att veta vilken ordklass som kom
före en annan, dvs hönan-eller-ägget-problematiken.

Det jag hade i åtanke som regelverk var att man helt enkelt tillåter vissa
grammatiska former och förbjuder andra, inte att man författar en ny
ordlista. Grammatiken är ju så pass snäv och differentierad att ett sådant
regelverk skulle gå att författa. Kanske är ändå ett problem att regelverket
skulle behöva en separat ordlista för att förklara alla grammatiktermer, och
på så sätt skapar man en onödig extratröskel. Och visst
böjnings-/avledningsproblematiken är nog just ett sådant argument jag
efterlyste i min undran. Jag tror att jag är övertygad nu. :)

> Just eftersom böjningar inte är OK är det viktigt att veta precis hur
> ordlisteredaktionen har behandlat en mängd frågor. I tidigare upplagor
> av SAOL (inte nu!) stod t.ex. HENNES med i fetstil, men inte HANS.
> Ej
> heller t.ex. DEM.

Knasigt. :)

Per skrev:
> Det finns dock ett alternativt sett att se dessa ord. Istället för att
> se SNABBT som ett adverb kan man mena att adjektivet SNABB på svenska
> kan användas adverbiellt i sin T-form. (Så gör t.ex. Svenska
> Akademiens grammatik.) I så fall skulle dessa ord inte ses som egna
> ord (som "borde" vara tillåtna).

Jo, det blir ju en diskussion om vad som är rotmorfem och inte. Jag hade
inte så mycket reflekterat över att det finns olika sätt att angripa just
detta kniviga fall än mitt egna, som var detsamma som SA:s.

Per skrev:
> Den enda affär vi vet om som brukar föra spelet är Tradition.
> I höst kommer det nya spel och lär bli bättre i största allmänhet. Se
> detta inlägg av Stefan Diös:
> <http://stp.ling.uu.se/pipermail/skrabbel/2002-July/000760.html>

Ok, uppfattat. Tack!

/Håkan