Fokus grupp om Scrabble!

Stefan Diös pyas@…et.se
Fre. 4 januari 2002 03.26.29 +0100


Jag är egentligen inte ombedd att svara, eftersom jag inte bor i Stockholm 
och därför (tyvärr) knappast kan medverka i fokusgruppen...

...men både som ordförande i Svenska Scrabbleförbundet och som 
spelintresserad privatperson är jag mycket glad och förväntansfull inför 
projektet som Susann Agerlid beskriver. Det är roligt att Mattel visar 
intresse för att sprida vårt spel på bredare front. Jag är säker på att vi 
alla i förbundet gärna ställer upp och hjälper till på alla sätt vi kan, 
för det ligger ju helt i linje med vad vi själva önskar. Däremot är det 
kanske inte tydligt uttalat för vår del att man måste konkurrera med 
Alfapet, men i ärlighetens namn får man nog inse att det är vad det handlar 
om. Själv tycker jag att alla ska få välja vilket spel de helst vill ha, 
men jag är mycket mån om att folk, innan de väljer, ska veta vad som är vad 
samt att det finns ett förbund för tävlingssinnade Scrabblespelare.

Typexempel: För några veckor sedan besökte jag spelbutiken Tradition i 
Malmö för att leta efter julklappar. Medan jag tittade för mig själv i 
hyllorna råkade jag höra en annan kund fråga personalen om Alfapet. "Är det 
nu detta som är det gamla klassiska spelet?" undrade hon och höll upp en 
låda "nya" Alfapet. Expediten var ny i butiken och svarade att så var 
fallet. De expediter som jag tidigare har träffat där känner till 
skillnaden, men utan förkunskaper är det naturligtvis svårt att hänvisa 
folk som frågar efter Alfapet till något annat än just Alfapet. Detta är 
säkerligen det största handikapp som Scrabble i Sverige har att brottas med.

I det här fallet kunde jag inte låta bli att lägga min näsa i blöt. Jag 
visade fram ett Scrabble från hyllan och försökte förklara vad det handlade 
om utan att göra otillständig reklam för det ena eller andra spelet. Det 
visade sig mycket riktigt att kunden verkligen sökte det spel hon hade 
spelat för ett antal år sedan och som då hette "Alfapet". Nya spelvarianter 
var hon inte ute efter. Alltså köpte hon Scrabble och var i alla fall nöjd 
när hon gick ut. Hoppas det varade över hela julen och mer därtill.

Naturligtvis var det ett märkligt sammanträffande att detta hände just 
medan jag råkade vara i butiken. Men det är säkert inte en ovanlig fråga i 
landets spel- och leksaksaffärer. Därför hoppas jag att Demoskops 
fokusgrupp kan hjälpa Mattel att marknadsföra Scrabble och att sprida 
kunskap om spelet (eller för all del båda spelen) och deras namn. Jag 
hoppas också att många i Stockholm, både erfarna tävlingsspelare och andra 
intresserade, ska vilja anmäla sig till gruppen enligt Susanns mail och 
bidra med så mycket stöd som möjligt.

Jag ser fram mot att få höra något om resultatet så småningom, om det inte 
är hemligstämplat!


S Diös