Fokus grupp om Scrabble!
Stefan Diös
pyas@…et.se
Fre. 4 januari 2002 03.26.29 +0100
Jag är egentligen inte ombedd att svara, eftersom jag inte bor i Stockholm
och därför (tyvärr) knappast kan medverka i fokusgruppen...
...men både som ordförande i Svenska Scrabbleförbundet och som
spelintresserad privatperson är jag mycket glad och förväntansfull inför
projektet som Susann Agerlid beskriver. Det är roligt att Mattel visar
intresse för att sprida vårt spel på bredare front. Jag är säker på att vi
alla i förbundet gärna ställer upp och hjälper till på alla sätt vi kan,
för det ligger ju helt i linje med vad vi själva önskar. Däremot är det
kanske inte tydligt uttalat för vår del att man måste konkurrera med
Alfapet, men i ärlighetens namn får man nog inse att det är vad det handlar
om. Själv tycker jag att alla ska få välja vilket spel de helst vill ha,
men jag är mycket mån om att folk, innan de väljer, ska veta vad som är vad
samt att det finns ett förbund för tävlingssinnade Scrabblespelare.
Typexempel: För några veckor sedan besökte jag spelbutiken Tradition i
Malmö för att leta efter julklappar. Medan jag tittade för mig själv i
hyllorna råkade jag höra en annan kund fråga personalen om Alfapet. "Är det
nu detta som är det gamla klassiska spelet?" undrade hon och höll upp en
låda "nya" Alfapet. Expediten var ny i butiken och svarade att så var
fallet. De expediter som jag tidigare har träffat där känner till
skillnaden, men utan förkunskaper är det naturligtvis svårt att hänvisa
folk som frågar efter Alfapet till något annat än just Alfapet. Detta är
säkerligen det största handikapp som Scrabble i Sverige har att brottas med.
I det här fallet kunde jag inte låta bli att lägga min näsa i blöt. Jag
visade fram ett Scrabble från hyllan och försökte förklara vad det handlade
om utan att göra otillständig reklam för det ena eller andra spelet. Det
visade sig mycket riktigt att kunden verkligen sökte det spel hon hade
spelat för ett antal år sedan och som då hette "Alfapet". Nya spelvarianter
var hon inte ute efter. Alltså köpte hon Scrabble och var i alla fall nöjd
när hon gick ut. Hoppas det varade över hela julen och mer därtill.
Naturligtvis var det ett märkligt sammanträffande att detta hände just
medan jag råkade vara i butiken. Men det är säkert inte en ovanlig fråga i
landets spel- och leksaksaffärer. Därför hoppas jag att Demoskops
fokusgrupp kan hjälpa Mattel att marknadsföra Scrabble och att sprida
kunskap om spelet (eller för all del båda spelen) och deras namn. Jag
hoppas också att många i Stockholm, både erfarna tävlingsspelare och andra
intresserade, ska vilja anmäla sig till gruppen enligt Susanns mail och
bidra med så mycket stöd som möjligt.
Jag ser fram mot att få höra något om resultatet så småningom, om det inte
är hemligstämplat!
S Diös