Londonrapport

Björn Söderström knipslug@…il.com
Sön. 27 januari 2002 16.10.57 +0100

<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV>Jag vet inte om jag har&nbsp;berättat det, men jag bor i London sedan sex månader tillbaks, och har spelat lite scrabble på engelska här, och tycker mig ha fått en hyfsad inblick i spelet. </DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV>För det första är det mycket lättare att rulla på engelska (sex vokaler i stället för nio underlättar), och poängen är över lag högre (mitt pers&nbsp;hittills är&nbsp;547 poäng, med fyra rullningar, upgraded, stardust, scriven och genesis i tur och ordning *stolt*). </DIV>
<DIV>&nbsp;&nbsp; Det är naturligtvis lättare att finna tid att spela när alla spelare bor så pass nära varandra. Spelkvällar går till så att fyra spelare möter varandra i tre omgångar, med fika mellan andra och tredje. De flesta som är med är pensionärer som har scrabble som ett sätt att umgås, medan det förstås finns tävlingsinriktade spelare också. </DIV>
<DIV>&nbsp;&nbsp; Det andra som skiljer sig från den svenska varianten är att ordlistan är specialutformad för scrabble. Förutom att alla böjningsformer förekommer (även märkliga monstra som uniquer) så skrivs alla nya ord in mycket fort, vilket gör att a l l a ord som man kommer på finns med i ordlistan (utom vissa -er-substantiv).&nbsp;Som ett exempel kan jag nämna att jag en gång satt med another&nbsp;på hand, men kunde inte få ut det,&nbsp;och spelade således antihero över&nbsp;ett fritt i. Elegant och godkänt förstås, i motsats till *origami&nbsp;som jag spelade mot Oljelund i SM senast, och han synade hakningen&nbsp;"uti" i samma drag som förstås var godkänt. :)</DIV>
<DIV>&nbsp;&nbsp; Det tredje man kan se är att eftersom alla honnörer kan spelas som tvåbokstavsord (utom v konstigt nog), så är det lättare att få ut dem. Ord som också kan hjälpa om man har vokaler&nbsp;i överflöd är euoyae som kan bli en rullning om man sätter ett s på det. </DIV>
<DIV>&nbsp;&nbsp; Scrabble på engelska är alltså inte något vidare bra sätt att lära sig engelska ord, men spelet får ett helt annat djup med reglerna som tillämpas, vilket förmodligen är anledningen till att det är så populärt här. </DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV>Ha det bra så ses vi på SM</DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV>MVH</DIV>