Nyheter på väg

Stefan Diös pyas@…et.se
Sön. 14 juli 2002 20.45.19 +0200


Det här är en rapport som borde ha kommit för länge sedan, men som har 
blivit försenad av flera skäl: arbete, resor, sjukdom och inte minst 
lättja. Hoppas att jag fortfarande kan tolka mina anteckningar och mitt 
minne så pass väl att jag kan redogöra för det viktigaste. Skulle någon 
detalj här nedan vara delvis felaktig så ber jag om ursäkt. I stort hoppas 
jag att det mesta ska stämma.

På outgrundliga vägar har en summa pengar avsatts från Mattel i England för 
att bättra på intresset för, och därmed försäljningen av, Scrabble i 
Sverige. Föga oväntat uppvisar just Sverige mycket sämre resultat än andra 
länder, självklart pga att namnbytet för några år sedan inte har trängt in 
i folkets eller ens butikernas medvetande. Detta vill man alltså bättra på. 
Gott så!

PR-byrån Hedberg & Co i Stockholm har Mattels uppdrag att arbeta för denna 
goda sak. Jag blev inbjuden dit som representant för Svenska 
Scrabbleförbundet och hade en mycket intressant pratstund där jag fick en 
genomgång av huvuddragen i deras planer.

I september i år kommer en ny utgåva av svenskt Scrabble att lanseras. Det 
är ny design på låda, bräde och brickor samt ett nyskrivet regel- och 
informationsblad. Jag antar i alla fall att det mesta av designen är ny. 
Jag har inte sett något av det nya eller fått möjlighet att läsa 
regelbladet. Däremot fick jag ett par positiva besked, nämligen att man har 
strävat efter att tillverka brickor där det inte ska gå att känna skillnad 
med fingrarna på de blanka och de vanliga; samt att regelbladet kommer att 
innehålla en kontaktuppgift om Svenska Scrabbleförbundet. Med lite tur får 
vi därför en mängd nya förfrågningar och medlemsansökningar i höst. Vi bör 
förbereda oss på att kunna ta emot och hjälpa dessa spelare. Det kan bli en 
av de viktigaste uppgifterna för vårt förbund sedan spelreglerna fastslogs.

Den enda skillnaden i själva spelet blir att poängen för C och Z kommer att 
bytas ut, alltså så att Z blir värd 10 poäng och C 8 i stället för tvärtom. 
Det är naturligtvis en rimlig förändring enligt idén att de svårare 
bokstäverna ska ge mer poäng. Samtidigt tycker jag nog det är bra att man 
inte har ansträngt sig för att göra fler förändringar. Även om en del andra 
bokstavsvärden kan diskuteras enligt samma princip, så har det ett värde 
att behålla så många traditionella moment som möjligt i spelet. Som vi 
tidigare har sagt här på listan: Det hör till spelet att vissa brickor ska 
vara "bra" att dra och andra "dåliga".

Här blir det också ett beslut för vårt förbund att fatta: Hur och när ska 
vi ändra vår tävlingsnorm för C och Z? Många arrangörer har ju kvar mängder 
av "gamla" spel som det vore dumt att bara kassera. Samtidigt är det inte 
otänkbart att vi kan få hjälp med sponsring av nya spel till större 
evenemang i framtiden. Kanske kan man i ett övergångsskede ha en 
regel/praxis som säger att varje arrangör själv får avgöra om tävlingen ska 
spelas med "nya" eller "gamla" poängvärden? Detta får vi naturligtvis 
återkomma till under hösten.

När det gäller spridandet av spelet kommer man att tydligt informera alla 
branschbutiker om Scrabble och lägga ner mer möda än tidigare på att få in 
det i sortimentet på så många ställen som möjligt. Vidare kommer man att 
göra informationsutskick till journalister runt om i landet. Utan att vara 
direkt inblandad i detta gissar jag att man måste driva denna kampanj utan 
att rent ut nämna "Alfapet", som ju är namnet på ett konkurrerande spel. I 
stället måste man betona att just Scrabble är det traditionella 
korsordsspelet i Sverige sedan 50-talet. Jag hoppas förstås att detta ska 
bli framgångsrikt, trots att jag fortfarande anar stora svårigheter med att 
det andra namnet är så förankrat hos allmänheten.

Någon annonskampanj är däremot inte budgeterad. Det blir inga TV-snuttar 
eller spårvagnsaffischer. I stället satsar man på det jag tror kallas för 
"produktplacering", dvs att direktkontakta sådana grupper som man tror kan 
ha intresse för vårt spel. Jag har ett sådant dåligt sinne för 
marknadsföring att mycket av resonemanget här gick över mitt huvud, men jag 
blev imponerad av hur många olika idéer som Hedberg & Co hade att bolla 
med. Det var mycket mer som sades än vad jag kan redogöra för här. Mötet 
var mycket trevligt och givande, och jag är glad över att ha blivit 
inbjuden och över att vårt förbund får vara med och samarbeta på ett hörn, 
så gott vi kan.

Det jag kunde erbjuda från förbundets sida var att vi, i mån av praktiska 
möjligheter, kanske kan hjälpa till att arrangera tävlingar eller andra 
uppvisningsjippon t.ex. i samband med någon lek- och hobbymässa eller om 
någon butik vill ha ett tillfälligt Scrabble-evenemang en dag. Naturligtvis 
kan vi också vara "sakkunniga" i spel- och regelfrågor samt hjälpa till att 
utforma regelblad och liknande inför framtida, ännu nyare utgåvor av spelet.

Det ska bli spännande att se vad allt detta leder till för vårt spel och 
vårt förbund. Om några av listans läsare har ytterligare förslag på hur 
spelet, och kanske framför allt namnet, ska populariseras, så är jag säker 
på att Hedbergs lyssnar på detta med öppna öron. Det går bra att skicka 
åsikter till den här mailinglistan. Jag rekommenderade kontaktpersonerna 
att anteckna sig till den och jag tror att de har gjort det.

Den rapporten får räcka för ett tag. Själv kommer jag inte att läsa någon 
epost på cirka en vecka. Jag ska kanske också nämna att mitt mailkonto av 
misstag var avstängt i ett par dagar nyligen, så om någon har sänt mig 
något meddelande är det inte säkert att jag har fått det.

Fortsatt trevlig Scrabble-sommar önskas!


S Diös