Nyheter på väg
Stefan Diös
pyas@…et.se
Sön. 14 juli 2002 20.45.19 +0200
Det här är en rapport som borde ha kommit för länge sedan, men som har
blivit försenad av flera skäl: arbete, resor, sjukdom och inte minst
lättja. Hoppas att jag fortfarande kan tolka mina anteckningar och mitt
minne så pass väl att jag kan redogöra för det viktigaste. Skulle någon
detalj här nedan vara delvis felaktig så ber jag om ursäkt. I stort hoppas
jag att det mesta ska stämma.
På outgrundliga vägar har en summa pengar avsatts från Mattel i England för
att bättra på intresset för, och därmed försäljningen av, Scrabble i
Sverige. Föga oväntat uppvisar just Sverige mycket sämre resultat än andra
länder, självklart pga att namnbytet för några år sedan inte har trängt in
i folkets eller ens butikernas medvetande. Detta vill man alltså bättra på.
Gott så!
PR-byrån Hedberg & Co i Stockholm har Mattels uppdrag att arbeta för denna
goda sak. Jag blev inbjuden dit som representant för Svenska
Scrabbleförbundet och hade en mycket intressant pratstund där jag fick en
genomgång av huvuddragen i deras planer.
I september i år kommer en ny utgåva av svenskt Scrabble att lanseras. Det
är ny design på låda, bräde och brickor samt ett nyskrivet regel- och
informationsblad. Jag antar i alla fall att det mesta av designen är ny.
Jag har inte sett något av det nya eller fått möjlighet att läsa
regelbladet. Däremot fick jag ett par positiva besked, nämligen att man har
strävat efter att tillverka brickor där det inte ska gå att känna skillnad
med fingrarna på de blanka och de vanliga; samt att regelbladet kommer att
innehålla en kontaktuppgift om Svenska Scrabbleförbundet. Med lite tur får
vi därför en mängd nya förfrågningar och medlemsansökningar i höst. Vi bör
förbereda oss på att kunna ta emot och hjälpa dessa spelare. Det kan bli en
av de viktigaste uppgifterna för vårt förbund sedan spelreglerna fastslogs.
Den enda skillnaden i själva spelet blir att poängen för C och Z kommer att
bytas ut, alltså så att Z blir värd 10 poäng och C 8 i stället för tvärtom.
Det är naturligtvis en rimlig förändring enligt idén att de svårare
bokstäverna ska ge mer poäng. Samtidigt tycker jag nog det är bra att man
inte har ansträngt sig för att göra fler förändringar. Även om en del andra
bokstavsvärden kan diskuteras enligt samma princip, så har det ett värde
att behålla så många traditionella moment som möjligt i spelet. Som vi
tidigare har sagt här på listan: Det hör till spelet att vissa brickor ska
vara "bra" att dra och andra "dåliga".
Här blir det också ett beslut för vårt förbund att fatta: Hur och när ska
vi ändra vår tävlingsnorm för C och Z? Många arrangörer har ju kvar mängder
av "gamla" spel som det vore dumt att bara kassera. Samtidigt är det inte
otänkbart att vi kan få hjälp med sponsring av nya spel till större
evenemang i framtiden. Kanske kan man i ett övergångsskede ha en
regel/praxis som säger att varje arrangör själv får avgöra om tävlingen ska
spelas med "nya" eller "gamla" poängvärden? Detta får vi naturligtvis
återkomma till under hösten.
När det gäller spridandet av spelet kommer man att tydligt informera alla
branschbutiker om Scrabble och lägga ner mer möda än tidigare på att få in
det i sortimentet på så många ställen som möjligt. Vidare kommer man att
göra informationsutskick till journalister runt om i landet. Utan att vara
direkt inblandad i detta gissar jag att man måste driva denna kampanj utan
att rent ut nämna "Alfapet", som ju är namnet på ett konkurrerande spel. I
stället måste man betona att just Scrabble är det traditionella
korsordsspelet i Sverige sedan 50-talet. Jag hoppas förstås att detta ska
bli framgångsrikt, trots att jag fortfarande anar stora svårigheter med att
det andra namnet är så förankrat hos allmänheten.
Någon annonskampanj är däremot inte budgeterad. Det blir inga TV-snuttar
eller spårvagnsaffischer. I stället satsar man på det jag tror kallas för
"produktplacering", dvs att direktkontakta sådana grupper som man tror kan
ha intresse för vårt spel. Jag har ett sådant dåligt sinne för
marknadsföring att mycket av resonemanget här gick över mitt huvud, men jag
blev imponerad av hur många olika idéer som Hedberg & Co hade att bolla
med. Det var mycket mer som sades än vad jag kan redogöra för här. Mötet
var mycket trevligt och givande, och jag är glad över att ha blivit
inbjuden och över att vårt förbund får vara med och samarbeta på ett hörn,
så gott vi kan.
Det jag kunde erbjuda från förbundets sida var att vi, i mån av praktiska
möjligheter, kanske kan hjälpa till att arrangera tävlingar eller andra
uppvisningsjippon t.ex. i samband med någon lek- och hobbymässa eller om
någon butik vill ha ett tillfälligt Scrabble-evenemang en dag. Naturligtvis
kan vi också vara "sakkunniga" i spel- och regelfrågor samt hjälpa till att
utforma regelblad och liknande inför framtida, ännu nyare utgåvor av spelet.
Det ska bli spännande att se vad allt detta leder till för vårt spel och
vårt förbund. Om några av listans läsare har ytterligare förslag på hur
spelet, och kanske framför allt namnet, ska populariseras, så är jag säker
på att Hedbergs lyssnar på detta med öppna öron. Det går bra att skicka
åsikter till den här mailinglistan. Jag rekommenderade kontaktpersonerna
att anteckna sig till den och jag tror att de har gjort det.
Den rapporten får räcka för ett tag. Själv kommer jag inte att läsa någon
epost på cirka en vecka. Jag ska kanske också nämna att mitt mailkonto av
misstag var avstängt i ett par dagar nyligen, så om någon har sänt mig
något meddelande är det inte säkert att jag har fått det.
Fortsatt trevlig Scrabble-sommar önskas!
S Diös