Nya ord i SAOL!!

Greger Nässén greger.nassen@…o.se
Lör. 9 november 2002 12.12.04 +0100

Kära skrabblare!

Jag har jämfört den tredje och femte tryckningen av SAOL, och kan meddela
att det finns både nya ord i den femte tryckningen och ord som tagits bort
från den! Den tredje tryckningen kom ut år 1998, och den femte och år 2000.

Jag har hittat 9 nya ord, 3 borttagna ord och 2 återinsatta ord. Det vore
bra om nån kunde kontrollera om skillnaderna enligt listan nedan redan finns
i fjärde tryckningen. Jag hittade också en hel del ändringar av
definitioner, böjningsinformation osv, men dem tar jag inte upp här. Det kan
finnas fler ordskillnader, eftersom jag bara gjort en snabb genomgång. Jag
har inte jämfört varenda rad... ;-)

Arrangörerna för de närmaste tävlingarna får väl ta ställning till om de
vill använda SAOL 12.5. Vi gjorde det på ER Cup senast, utan att vi visste
om förändringarna. Diverse listor behöver kompletteras, men förbundets
tilläggsordlista verkar inte påverkas.

Varma hälsningar
Greger Nässén

KÄNDA SKILLNADER MELLAN SAOL 12.3 OCH 12.5

NYA ORD I 12.5
--------------
FORSTVÄSENDE	(sidan 214)
KÖKSFÖRKLÄ		(sidan 476)
LIEKNAGGE		(sidan 492)
PAPPERSGIRLAND	(sidan 632)
SKINNFÖRKLÄ		(sidan 901)
TENNISSOCK		(sidan 913)
TENNISSOCKA		(sidan 913)
TRÄKLABBE		(sidan 950)
VATTENKVALITE	(sidan 1008)

BORTTAGNA ORD FRÅN 12.5
*SKATTEDRAGARE	(sidan 786)
*STORÄNDE		(sidan 865)
*TENNISSOCKOR	(sidan 913)

ÅTERFUNNA ORD I 12.5
Dessa två ord tappades bort i 12.3, men fanns med i tidigare tryckningar
(antar jag). Nu är de tillbaka:

OMISSKUNDSAM	(sidan 609)
OMISSKUNDSAMHET	(sidan 609)