Resultat Vokalpokalen

Per Starback starback@…uu.se
Tis. 19 november 2002 21.27.40 +0100

Traditionsenligt ger jag några hyperintressanta kommentarer från mina
hyperintressanta matcher i Vokalpokalen:

1. Anita

Anita spelade bra och ledde trots min rullning på TrOLIGEN, men det
var ändå mycket frustrerande att förlora med 5 poäng när jag så lätt
hade kunnat undvika

a) att förlora 10 poäng på att tiden gick ut
b) att förlora 10 poäng på att kolla STADD eftersom jag tänkte att det
väl är en böjd form. Böjd form av vad, Per?

Dumma mig. Dessutom hade jag inte i tid koll på att brickorna höll på
att ta slut och satt därför med bara konsonanter och hade helst velat
byta när det var 8 brickor i påsen och Anitas drag. "Lägg bara en
bricka!" tänkte jag envetet men fruktlöst.

Efter denna förlust vann jag resten av dagens matcher.

2. Ronnie

Ronnie försökte rulla FIsKARE genom att chansa på en hakning GÖL+A,
vilket inte var tillåtet. Han konstaterade själv efteråt att det varit
orutinerat att innan tala om att det var en chansning och att han
borde ha bara lagt det. Jag lade då LY parallellt med GÖL:

                Ö L
                L Y

Ronnie: "Du är alltså säker på att LYR inte finns."

Jag vet inte om det var bara ett konstaterande eller om han ville se
min reaktion för att se om jag blev skrämd av tanken på en FISKARE ner
till höger om LY. Jag svarade inte och undrade tyst om han skulle våga
sig på att haka LY+R där, men han gav upp rullandet. (Jag visste att
*LYR var borttaget. Det fanns i SAOL11 däremot.)

Själv rullade jag med SIDOGrEN som dubbel-dubbel.

3. Elena

Det var först jämnt, men sen drog jag ifrån och rullade med DRESSIN.

4. Ola

Jag rullade med K(A)NTLIST och NOTARIE. "Nu får du ge dig", sa Ola,
men jag svarade att vänta bara tills jag får blanka också. Men dom
fick han, och fick vackert ut ESSÄIst på ett tämligen stängt bräde.

5. Rita

Jag hade rullat med STATArE och ledde. Vid 199-150 och ett ganska
stängt bräde hade jag bra brickor men inget vettigt att göra och jag
öppnade därför tveksamt upp brädet för att få användning för mina
brickor. Jag var tveksam eftersom jag kanske skulle nöja mig med min
44-poängsledning och inte riskera nåt omtumlande. Jag blev straffad
direkt av en vacker KRÖNIkA (76 poäng) och genast blev det otäckt
spännande. Ritas krönika hade nått ner till nedersta raden, men jag
nådde inte nån av de röda. Själv hade jag dragit Z så jag lade det där
istället för att bli av med det och någorlunda spärra tillgången till
de röda.

14|  -   K   "       "       -  |
15|=     A Z E R =       '     =|
   -----------------------------
   a b c d e f g h i j k l m n o

Ett tag senare närmar sig spelet slutet. Jag ligger under och behöver
ordentligt med poäng för att komma ifatt, typ en rullning. Jag har
ADEIKNV på handen och det enda vettiga stället att rulla på är ett
öppet T. (Det finns utrymme för 2 brickor före och 7 efter T:et.)
Jag hittar ingen rullning. (Det finns ingen heller.)

Det finns bara två brickor i påsen. Mina osedda brickor är
ELLMPRSTT. Jag funderar på att lägga bort mitt V (som känns som den
bokstav som mest stör en rullning) och funderar över om det finns nån
av de osedda brickorna som då skulle ge mig en rullning runt T:et.
Det skulle inte vara stor chans att pricka, men hellre en liten chans
än ingen chans.

Så jag sitter ett tag och försöker hitta åttor i

   ADEIKN+T+E
   ADEIKN+T+L
   ADEIKN+T+M
   ADEIKN+T+P
   ADEIKN+T+R
   ADEIKN+T+S
   ADEIKN+T+T

men hittar ingen. (Det finns bara en, men den hade inte gått att lägga
ändå.) Nu börjar min tid att sina så jag hinner inte tänka så mycket
på möjligheten att spela ut D istället för V. Det visar sig efteråt
att om jag lagt bort D hade faktiskt 2 av de 9 osedda brickorna ge mig
en rullning som får plats! (Det var kanske en felaktig intuition att
hellre hålla på ADEIKN än AEIKNV?)

Tiden sinar. Jag tänker inte gå över tiden igen. Jag ger upp och bara
lägger nåt. Först efter att jag tursamt plockat S ur påsen inser jag
att jag inte alls behövde låsa fast tankarna vid rullning, utan att
jag borde tänkt på att jag ville ha S till mina IK så att jag kan
utöka AZER till AZERISK på 3×ord för 54 poäng. Förutom att det var
rena turen att jag drog S:et var det alltså rena turen att jag inte
lade bort mitt I eller K när jag gav upp och lade vadsomhelst.

De 54 poängen räckte till vinst med 10 poäng. Puh!

6. Caitlin

Caitlin försökte i alla fall med det felaktiga *GARNEr(A)d. Med
AEGNR?? hade Caitlin många andra möjligheter, och efter att ha klagat
bort hennes drag spelade jag ett lågpoänggivande drag som försökte
göra det svårare att rulla för henne, trots att jag insåg att jag inte
gjorde det omöjligt. Det gjorde jag helt förgäves, för hon rullade i
nästa drag ändå. Jag borde kanske ha passat på att öppna upp till
nåt fint som jag kunde se att hon inte kunde använda sig av
istället...

Så blev det söndag och då orkade jag inte göra sådana anteckningar
utan vilka jag knappt minns nånting, så dessa matcher lämnar jag
okommenterade. (Dom gick sämre i vilket fall! :-)

Tack till alla som var med! Jag hade en rolig helg!

/tillfällig pokalinnehavare (!)