Nya ord i SAOL!!

Per Starback starback@…uu.se
Ons. 20 november 2002 20.37.09 +0100

Innan jag skriver mitt egentliga ärende vill jag påminna alla i
Stockholm om att det är varannan torsdag i morgon den 21/11,
dvs. att det är träning i schacksalongerna då.

Över till Gregers intressanta fynd i SAOL 12.5:

> NYA ORD I 12.5
> --------------
> FORSTVÄSENDE	(sidan 214)

Tidigare bara FORSTVÄSEN. Har du kollat om dom lagt till -VÄSENDE som
alternativ till LÄNSVÄSEN eller SEKTVÄSEN också?

> PAPPERSGIRLAND	(sidan 632)

Tidigare bara PAPPERSGIRLANG med G på slutet. Har du kollat om
BLOMSTERGIRLANG också fått ett alternativ med -D på slutet nu?

> TRÄKLABBE		(sidan 950)

Tidigare bara TRÄKLABB. Har du kollat om VEDKLABB fått VEDKLABBE som
alternativ också?

> VATTENKVALITE	(sidan 1008)

Tidigare bara med -KVALITET. Andra sammansättningar med -KVALITET är
BILD-, LIVS-, LJUD-, ULL-, VOKAL- och VÅRD-. Får några av dessa också
skrivas utan sista bokstaven nu?

> BORTTAGNA ORD FRÅN 12.5
> *SKATTEDRAGARE	(sidan 786)

Där står det i 12.3 "se skattdragare" som dock inte finns med.
Tydligen bestämde de sig för att inte ta med ordet trots allt, men
glömde att ta bort hänvisningen från alternativformen.

> *STORÄNDE		(sidan 865)

Likadant här. Det står "se storända" som saknas.

Vad? Dessa ord finns i min 12.3!