Turneringar

Lisa Blohm blohmlisa@…o.se
Fre. 11 oktober 2002 11.30.26 +0100

--0-160061488-1034328626=:21415

Puh! Sån fart det var på turneringsdebatten här (jag hinner ju knappt skriva, bara läsa). Och med Benkts alla idéer för hur alla människor ska spela scrabble hela dagarna blir jag ju lite orolig för hur det ska gå för hans huvudsport othello. Och för Sverige.

Hursomhelst - ju fler spelare, desto roligare, definitivt. Även om det ju förstås ställer en del nya krav på oss. På gårdagens träning i Stockholm var vi 17 personer (dags att tigga schacksalongerna om ett större rum), varav bara sex var tidigare tävlingsspelare.

Återkommer därför och tjatar om att det vore bra om vi redan nu kan planera in åtminstone en del av vårens turneringar, så att det finns någon tävling redan i januari och kanske en i månaden under våren. Benkts idé om grand prix låter intressant, men är det inte läge att avvakta med något sådant åtminstone till hösten?

Jag tycker i stället att vi ska prioritera att anpassa de nuvarande turneringarna till fler spelare, se till att Fez i Uppsala och Göteborg open återuppstår (så verkar det ju tvivelsutan bli) och försöka att få till en turnering på ytterligare minst en ort. Mitt förslag är att vi undersöker om t ex Sundsvall eller Gävle (d v s någon stad norr om Uppsala och med vettiga kommunikationer med många andra städer) har ett hyfsat antal intresserade, får någon där att fixa en tävlingslokal och så åker någon spelvan dit som "scrabblemissionär" med den utrustning som saknas, drar igenom regler och ställer vid behov upp som tävlingsledare. Kan själv tänka mig att göra detta. En tänkbar modell är några träningsmatcher lördag kväll och sedan tävling på söndagen.

Lokaltidningarna skulle nappa på denna nya företeelse, liksom förhoppningsvis en hel del av dem som hittills avstått från att ta sig till tävlingar söderut. Blir detta experiment lyckat, skulle jag vilja ha två liknande satsningar per år på nya orter. Sedan är det upp till folk där att permanenta turneringen och förhoppningsvis dra igång träningsverksamhet. Minst tio deltagare per ort och gratis inkvartering skulle kunna vara ett krav för att vi kommer. Om reskostnaden skulle vara ett problem (det kan säkert lösa sig genom samåkning med spelsugna) för scrabblemissionären, kanske en extra tia på anmälningsavgiften och en höjning av vår modesta medlemsavgift med en tia kunna leda till ett resebidrag.

Göteborg Open skulle för övrigt vara ett utmärkt tillfälle att få göteborgstidningarna att uppmärksamma scrabble med spelsajten som krok. "Chalmersstudenten som fått halva Sverige att spela scrabble" är en given artikel. Över huvud taget är det nog dags att tipsa tidningar om sajten - fast vi bör kanske avvakta tills Nils nya server blivit verklighet. (och höra vad Nils själv tycker...)

På temat flera små turneringar - finns det intresse av seriespel i Stockholm vardagskvällar? Vet att flera har efterlyst någon form av tävlande på torsdagsträningarna. Men i nuläget känns det svårt - vi måste lära ut reglerna till de nya som kommer och dessutom blir ljudnivån såpass hög att det är halvtufft att spela en tävlingsmatch. Separata tävlingskvällar vore därför ett alternativ. Jag kan fixa gratis lokal i Björkhagen (20 min från T-centralen) för cirka sju spelbord.

Benkts förslag om en turnering i Sickla är ju mycket bra. Och lokalen låter väldigt intressant. Om vi är väldigt optimistiska och tror att SM blir en riktigt stor tävling nästa år, skulle jag tro att runt 50 scrabblespelare är taket för vad schacksalongerna tar (förutsatt att vi kan använda kafeterian till just det). Vi kräver mer utrymme än schack- och othellospelare, ljudvolymen är högre och det blir ganska varmt. Vi kan faktiskt behöva ett alternativ.

Om tvådagarsturneringar: även jag föredrar tvådagarsturneringar, i synnerhet om de är på annan ort. Men för nykomlingar kan det ju som sagt vara lite mastigt. Kan inte ett alternativ vara att ha grundspel på en lördag och slutspel om topplaceringarna söndag? Och så frivilligt träningsspel på söndagen, så att de som åkt ut och ändå vill spela får det. Alternativt två endagarstävlingar samma helg. Detta skulle ju i synnerhet kunna vara ett vettigt alternativ om nu trycket på turneringar blir stort framöver. Då behöver man inte vara lika rädd för att turneringar ska "stjäla" spelare från varandra, utan det kan snarare bli ett sätt att göra det hela hanterbart. Samtidigt skulle de som vill (säkert många) kunna spela båda dagarna, vilket ökar lusten att resa långt.

Om Monrad: Jag gillar systemet. Men även om det nu rent matematiskt skulle bli rättvist med sju omgångar på 40 spelare, så är det frågan om det KÄNNS rättvist. Det är inte heller oviktigt. Traditionella gruppspel med finalspel är väl ändå mer pedagogiska.

Nog dravlat för denna gång. Men jag skulle gärna se en träff inom kort med dem som är intresserade för att diskutera våren, marknadsföring etc. Skulle söndag 20 oktober (dan efter ER cup) vara ett alternativ för till exempel Stefan (du är ju tydligen i Stockhom även om du inte spelar)?

Lisa

Gratis e-mail resten av livet på: www.yahoo.se/mail
Busenkelt!
--0-160061488-1034328626=:21415

<P>Puh! Sån fart det var på turneringsdebatten här (jag hinner ju&nbsp;knappt skriva, bara läsa). Och med Benkts alla idéer för hur&nbsp;alla människor ska spela scrabble hela dagarna blir jag ju lite orolig för hur det ska gå för hans huvudsport othello. Och för Sverige.</P>
<P>Hursomhelst - ju fler spelare, desto roligare, definitivt. Även om det ju förstås ställer en del nya krav på oss. På gårdagens träning i Stockholm var vi 17 personer (dags att tigga schacksalongerna om ett större rum), varav bara sex var tidigare tävlingsspelare.</P>
<P>Återkommer därför och tjatar om att det vore bra om vi redan nu kan planera in åtminstone en del av vårens turneringar, så att det finns någon tävling redan i januari och kanske en i månaden under våren. Benkts idé om grand prix låter intressant, men är det inte läge att avvakta med något sådant åtminstone till hösten?</P>
<P>Jag tycker i stället att vi ska prioritera att anpassa de nuvarande turneringarna till fler spelare, se till att Fez i Uppsala och Göteborg open återuppstår (så verkar det ju tvivelsutan bli) och försöka att få till en turnering på ytterligare minst en ort. Mitt förslag är att vi undersöker om t ex Sundsvall eller Gävle (d v s någon stad&nbsp;norr om Uppsala och med&nbsp;vettiga kommunikationer med många andra städer) har ett hyfsat antal intresserade, får någon där att fixa en tävlingslokal och så åker någon spelvan dit som "scrabblemissionär" med den utrustning som saknas, drar igenom regler och ställer vid behov upp som tävlingsledare. Kan själv tänka mig att göra detta. En tänkbar modell är några träningsmatcher lördag kväll och sedan tävling på söndagen. </P>
<P>Lokaltidningarna skulle nappa på denna nya företeelse, liksom förhoppningsvis en hel del av dem som hittills avstått från att ta sig till tävlingar söderut. Blir detta experiment lyckat, skulle jag vilja ha två liknande satsningar per år på nya orter. Sedan är det upp till folk där att permanenta turneringen och förhoppningsvis dra igång träningsverksamhet. Minst tio deltagare per ort och gratis inkvartering skulle kunna vara ett krav för att vi kommer. Om reskostnaden skulle vara ett problem (det kan säkert lösa sig genom samåkning med spelsugna) för scrabblemissionären, kanske en extra tia på anmälningsavgiften och en höjning av vår modesta medlemsavgift med en tia kunna leda till ett resebidrag.</P>
<P>Göteborg Open skulle för övrigt vara ett utmärkt tillfälle att få göteborgstidningarna att uppmärksamma scrabble med spelsajten som krok. "Chalmersstudenten som fått halva Sverige att spela scrabble" är en given artikel. Över huvud taget är det nog dags att tipsa tidningar om sajten - fast vi bör&nbsp;kanske avvakta tills Nils nya server blivit verklighet. (och höra vad Nils själv tycker...)</P>
<P>På temat flera små turneringar - finns det intresse av seriespel i Stockholm vardagskvällar? Vet att flera har efterlyst någon form av tävlande på torsdagsträningarna. Men i nuläget känns det svårt - vi måste lära ut reglerna till de nya som kommer och dessutom blir ljudnivån såpass hög att det är halvtufft att spela en tävlingsmatch. Separata tävlingskvällar vore därför ett alternativ. Jag kan fixa gratis lokal i Björkhagen (20 min från T-centralen) för cirka sju spelbord.</P>
<P>Benkts förslag om en turnering i Sickla är ju mycket bra. Och lokalen låter väldigt intressant. Om vi är väldigt optimistiska och tror att SM blir en riktigt stor tävling nästa år, skulle jag tro att runt 50 scrabblespelare är taket för vad schacksalongerna tar (förutsatt att vi kan använda kafeterian till just det). Vi kräver mer utrymme än schack- och othellospelare, ljudvolymen är högre och det blir ganska varmt. Vi kan faktiskt behöva ett alternativ.</P>
<P>Om tvådagarsturneringar: även jag föredrar tvådagarsturneringar, i synnerhet om de är på annan ort. Men för nykomlingar kan det ju som sagt vara lite mastigt. Kan inte ett alternativ vara att ha grundspel på en lördag och slutspel om topplaceringarna söndag? Och så frivilligt träningsspel på söndagen, så att de som åkt ut och ändå vill spela får det. Alternativt två endagarstävlingar samma helg. Detta skulle ju i synnerhet kunna vara ett vettigt alternativ om nu trycket på turneringar blir stort framöver. Då behöver man inte vara lika rädd för att turneringar ska "stjäla" spelare från varandra, utan det kan snarare bli ett sätt att göra det hela hanterbart. Samtidigt skulle de som vill (säkert många) kunna spela båda dagarna, vilket ökar lusten att resa långt.</P>
<P>Om Monrad: Jag gillar systemet. Men även om det nu rent matematiskt skulle bli rättvist med sju omgångar på 40 spelare, så är det frågan om det KÄNNS rättvist. Det är inte heller oviktigt. Traditionella gruppspel med finalspel är väl ändå mer pedagogiska.</P>
<P>Nog dravlat för denna gång. Men jag skulle gärna se en träff inom kort med dem som är intresserade för att diskutera våren, marknadsföring etc. Skulle söndag 20 oktober (dan efter ER cup) vara ett alternativ för till exempel Stefan (du är ju tydligen i Stockhom även om du inte spelar)?</P>
<P>Lisa</P>
Busenkelt!
--0-160061488-1034328626=:21415--