Turneringar

Stefan Diös pyas@…et.se
Lör. 12 oktober 2002 01.05.10 +0200

Häpp... nu börjar det röra på sig! Det ska nog bli bra det här så småningom.

Eftersom jag förväntas ha viss erfarenhet och kunskap om
turneringsarrangemang kan jag väl säga vad jag tycker om alla de senaste
idéerna. Egentligen borde jag bara säga helt kort att praktiskt taget
allting låter väldigt bra. Jag har knappast tid att säga mer heller. Men
det gör jag nog ändå. Det brukar vara så.

* Fler och spridda tävlingar av olika sort - bra. Det har vi ju redan sagt.

* Samarrangemang med Othelloförbundet med en endagsturnering i varje spel
under en helg i samma stad - säkerligen bra. Det här har vi talat om förr
när det gäller andra spel där jag varit insyltad. Men jag tror aldrig att
det har blivit riktigt genomfört. Måste prövas. Hur många proselyter blir
det som prövar "det andra" spelet bara för skojs skull den andra dagen?
Spännande. Utbyte mellan olika spelförbund måste vara bra.

* Missionsresor till mörkaste Jämtland och andra kartlösa orter där ljuset
behöver spridas - bra. Jag inbillar mig att förbundets utsedda missonär
inte behöver bli ensam i sitt uppdrag. Det är säkert fler gamla uvar som
vill åka med och se nya platser och träffa nya likasinnade. Jag är själv
intresserad om tidsschemat passar. Vi får se upp bara så att infödingarna
inte plockar fram stora grytan och börjar mumla konstiga ramsor... ÄH UH
BRR JE och liknande.

* Schema för turneringar under den närmaste tiden - bra. Särskilt håller
jag med om att Göteborg är en viktig plats PR-mässigt. Kunde kanske Johan R
och Nils E börja spåna om en helg som passar bra i början av 2003, typ, och
andra praktiska saker om arrangemanget? Är det uteslutet (alternativt
meningslöst) att locka tillbaka de utvandrade Anders G och Olof S?

* Grand Prix - användbar idé så småningom, men jag tycker inte det känns
akut. Vi har ju ratinglistan som pågående poängsamlarsystem. Jag tycker att
en Grand Prix-serie bör löpa över helår och då blir det knappast aktuellt
förrän tidigast 2003. Det skulle kännas bra att träna in ett par stabila
arrangörer först på några fler orter. Sen kan man ju diskutera om man ska
ha ett slutspel i december för de bästa i poängligan och blablabla. Mycket
att återkomma till.

* Grand Prix är franska tycker jag och då ska det stavas GRAND. Stavar man
GRAN blir det mer som spanska och det kan jag inte så mycket om. Jag vill
också gärna påpeka det intressanta i att GRAND på franska betyder "stor",
medan GRAND på svenska är något mycket mycket litet.

* Turnering i gratis lokal i Nacka - bra. Även om det är i
Stockholmsområdet är det bra med fler arrangörer och fler spelplatser.
Ordet "gratis" är också mycket tilltalande.

* Seriespel i Stockholm - det löser ni säkert där oppe på bästa sätt.

* Fler spelare på träningarna i Malmö - det var en egen idé som jag hittade
på nu, och den skulle vara väldigt mycket bra!

* En- eller tvådagarstävlingar - båda är bra fast på olika sätt. Jag har
också förvånats över att alla tävlingar (utom SM) i Stockholm, som i ett
tag har varit nästan de enda tävlingar vi haft, har varit endagstävlingar.
Det borde varieras. För att man ska hinna med en ordentlig tävling krävs
det två dagar tycker jag, om det är fler än bara ett nominellt antal
starter. Men kompromissidén med ett finalspel andra dagen och frivilliga
aktiviteter för de utslagna är mycket intressant och bör gärna testas.

* Monrad/Swiss - Jag vet att det finns matematiska formler som visar hur
många ronder som behövs för att de högsta och lägsta placeringarna ska bli
"rättvisa". Men mitten blir alltid ett enda stort gytter. Det kan det ju
bli med andra system också, men den tumregel som jag minns från den tiden
jag ordnade såna turneringar, det var att det var rätt så bra om antalet
ronder var ungefär hälften av deltagarantalet, kanske något mindre. Mina
tävlingar var förvisso mindre, och det är lättare att arrangera nio ronder
för 18 spelare än 25 ronder för 50 spelare. Men, alltså, även om det
garanterat blir rätt vinnare så skulle en Monradtävling i sju ronder kännas
jättekonstig för mig om det var mer än 20-25 starter eller så. Mer en
social sammankomst än en riktig tävling. Därmed inte sagt att sociala
sammankomster är fel, tvärtom. Det är en viktig anledning att ordna
turneringar. Vi behöver den modellen också!

* En diskussionträff söndagen den 20 - varför inte? Jag är mycket riktigt i
Stockholm då och kan säkert vara med. Som sagt är det också möjligt att jag
är närvarande en del under ER Cup, men då har vi ju inte tid med så mycket
organiserat tjatter. Ska förbundet kanske utlysa ett möte? Inofficiellt, om
det blir bättre så?

* Till sist tycker jag att ni alla ska vara glada för att jag bara hade tid
att yttra mig helt kort i kväll. God natt!

S Diös