ER Cup

Per Starback starback@…uu.se
Sön. 20 oktober 2002 13.47.40 +0200

>  987   140	Johan Blixt                      +6

  _______________________________________________^^
 /
Här blev det fel. Det ska stå -2 istället. Jag har uppdaterat
på webbsidan nu.

För övrigt tyckte jag det var trevligt på ER Cup. Skoj att det kom så
många (även om det inte blev så många som det först verkade) och så
många nya. Jag hoppas ni alla kommer tillbaka!

Några spridda kommentarer om mina matcher:

Jag började med att förlora mot Petra som då spelade sin allra första
tävlingsmatch nånsin. Detta trots att jag öppnade med ett felaktigt
ord *TUFS (vilket jag inte insåg förrän efteråt). Mycket snälla
rullbokstäver, men det blev aldrig nåt. Ont om tid på slutet.

Mot Olof rullade jag med STARTUr som Olof klagade på. ("Motsatsen till
STOPPUR?!") Det är godkänt. Det finns inte i NEO eller ens i SAOB, men
i alla fall i Bertil Moldes  _Illustrerad svensk ordbok_ (med
ordförklaringen "tidtagarur").

I matchen mot Claes fick jag tidigt båda blanka. Jag hittade massor av
rullningar men tänkte ändå ett tag eftersom jag tyckte jag borde kunna
lägga nån fin högpoängig rullning då, men det blev bara en simpel
lEMONAd i alla fall. Claes kontrade senare med en snyggare rullning då
han lade ut sitt ADGKTTU runt ett L [1], men jag vann ändå.

Till matchen mot Nils tar jag en påskmust (vilket för övrigt inte är
ett godkänt ord) och undrar om det är årets påsk den är till.
Nils öppnade med SÄTE med S på mittrutan. Jag hade bara konsonanter
och svarade med FÄLG på tvären.

        SÄTE

Då sitter Nils med EGHIOST och lägger enda möjliga rullningen [2]
och jag klagar på den. Jahapp, nu står det 3-85 och jag har
fortfarande bara konsonanter. Lite jobbigt, men ett drag senare kan
jag själv kvittera med DDEHUV? framför ett L. [3]. Sen händer det en
massa andra saker. Bland annat lägger jag *TÖV vilket Nils godkänner
utan att tänka sig för fast han vet att det inte är rätt. Jag vet
ingenting. Jag borde nog lära mig treorna ordentligt nångång...
Fast jag vann ju ändå, så det behövs kanske inte. :-)

Semifinal mot Lisa. Jag låg under och hade ont om tid på slutet,
men har ZONeRAD på hand (jag har för mig att det var som E jag behövde
den blanka). Det finns dessutom plats för det! På 2×ord! Med hakning
TAX+A! Tyvärr lade förstås Lisa där själv, men det framgick efteråt
att hon valde mellan två drag där varav det andra skulle göra att jag
kunde lägga ZONERAD ändå. Snyft! Jag som så gärna ville rulla med Z.

Nu förlorade jag alltså och hamnade i tredjeprismatch mot Olsson.
Det blev en spännande rysare på slutet där jag låg en bra bit efter
men där Olsson bara hade konsonanter och jag hade ett tämligen
högpoänggivande drag i bakfickan att avsluta med vilket räckte till
vinst med nöd och näppe och jag fick äntligen tillbaka Apan Per som
jag inte haft sedan juni 2000.

/Per

[1] KATTGULD
[2] TOSIGHET