<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">


<META content="MSHTML 5.00.3502.4373" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><FONT color=#0000ff face=Arial size=2><SPAN class=949431312-03092003>Jag 
spelar också gärna - bra initiativ! </SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#0000ff face=Arial size=2><SPAN class=949431312-03092003>Jag 
tycker dock att medlemsskap i förbundet gott kan krävas - ett ypperligt 
tillfälle att värva medlemmar och matcherna bör givetvis spelas med blanka 
brickor = förbundets spel.</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#0000ff face=Arial size=2><SPAN class=949431312-03092003>Du 
förutsätter att tävlingen inte är sanktionerad av förbundet och därmed inte 
ratinggrundande - jag ser det inte som självklart. Jag tror att vi tidigare har 
haft en diskussion om detta och kommit fram till att tävlingar som är öppna för 
alla och med förbundets regler ska vara ratinggrundade. Fast att tävlingen är 
utsträckt över en lång period kanske komplicerar det hela. Dessutom är den ju i 
praktiken enbart öppen för stockholmare och andra på rimligt pendelavstånd. Vad 
tycker övriga?</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#0000ff face=Arial size=2><SPAN class=949431312-03092003>Detta 
initiativ ger mig också chansen att kasta ut en förfrågan om det inte börjar bli 
dags att starta några lokalavdelningar till förbundet. Kom gärna med synpunkter 
på vad en sådan i så fall skulle ägna sig åt. Jag ser en lokalavdelning som ett 
sätt att få en fast kontaktperson, någon som ansvarar för pengar som fås från 
förbundet centralt, bättre koll på utrustningen och lite mer organiserad 
verksamhet. Syftet är inte att skapa en massa onödig 
byråkrati.</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#0000ff face=Arial size=2><SPAN 
class=949431312-03092003>Lisa</SPAN></FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE>
  <DIV align=left class=OutlookMessageHeader dir=ltr><FONT face=Tahoma><FONT 
  size=2>-----Ursprungligt meddelande-----<BR><B>Från:</B> Henrik Jonés 
  [mailto:henrik.jones@rsv.rsv.se]<BR><B>Skickat:</B> den 3 september 2003 
  12:49<BR><B>Till:</B> skrabbel<BR><B>Ämne:</B> HÖSTSERIEN 2003 (STOCKHOLM, 
  STOPET)<BR><BR></FONT></DIV></FONT><BR><FONT size=2><FONT 
  face="Times New Roman">Är det fler än jag som tycker att det vore kul att 
  tillföra lite extra spänning till höstens träningar genom ett lite mer 
  organiserat seriespel? Jag tar i så fall på mig att organisera och 
  administrera det hela. Har tänkt mig följande förutsättningar:</FONT> 
  <BR><BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Seriespel 
  där alla anmälda deltagare möter varandra</FONT> <BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Antalet inbördes möten 
  avgörs av antalet deltagare. Min tanke är att det ska bli någonstans runt 
  20-25 matcher per deltagare, vilket betyder att det bör vara möjligt att hinna 
  spela sina matcher om man dyker upp på Stopet ungefär varannan, var tredje 
  gång.</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; 
  &nbsp;Spel enligt Sv. Scrabbleförbundets regler; Alltså med schackklocka och 
  30 minuters betänketid per deltagare etc.</FONT> <BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Inget krav på medlemskap i 
  förbundet eftersom det inte är någon sanktionerad tävling (och därmed 
  naturligtvis inte ratinggrundande).</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- 
  &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Poäng: Seger 2 poäng, Oavgjort 1 poäng, Förlust 0 
  poäng</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; 
  &nbsp;Placering i serietabellen avgörs enligt följande: 1) Antal poäng, 2) 
  Inbördes möten, 3) Poängskillnad. Inga pellejönspoäng.</FONT> <BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Inget spelschema, spelarna 
  avgör själva när de spelar sina matcher. I första hand bör det ske på Stopet, 
  men även andra IRL-tillfällen är OK så länge reglerna ovan följs. Om någon 
  uppsaliensare vill vara med kanske vi kan förlägga någon spelkväll dit också. 
  Jag för min del gör gärna en utflykt till lärdomsstaden.</FONT> <BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Rapportering sker i form 
  av signerade matchprotokoll till mig de tillfällen jag är närvarande. I annat 
  fall: Rapportera via mail och spara protokollen för inlämning vid ett senare 
  tillfälle.</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; 
  &nbsp;Deltagaravgift: 100 kr. Pengarna går oavkortat till priser i form av 
  sedvanliga små pokaler eller liknande plus (om det blir stålar över) 
  presentkort på något lämpligt ställe, ex.vis Tradition. </FONT><BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Följande priser hade jag 
  tänkt mig: Ettan, Tvåan och Trean i tabellen. Främste rullare (i antal 
  rullningar, inte poäng) samt bästa "nybörjare". Som "nybörjare" definieras 
  alla deltagare som vid seriens början inte spelat minst en ratinggrundade 
  tävling i scrabbleförbundets regi. Ev. skulle vi också kunna ha ett jumbopris 
  eller nåt mer subjektivt, typ den som kämpat tapprast och med godast humör. 
  </FONT><BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; 
  &nbsp;Fortlöpande resultatrapportering sker via Skrabbellistan (om detta är ok 
  med Per&amp;co, annars får vi lägga upp en egen mailgrupp), samt ev. även på 
  NISSE. Skulle någon vilja lägga upp hela rasket på sin hemsida; kontakta mig! 
  Annars skickar jag som sagt resultat och tabeller kontinuerligt. Spelarna 
  själva får gärna komplettera med egna matchreferat &#8211; det är alltid lika 
  kul.</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; 
  &nbsp;Anmälan sker via listan eller till </FONT><FONT color=blue 
  face="Times New Roman"><U>henrik.jones@telia.com</U></FONT><FONT 
  face="Times New Roman">. När NISSE förhoppningsvis lagat sin avslitna kabel 
  kommer jag också att lägga upp en rubrik under "Spelande utanför sajten". Jag 
  vill gärna ha anmälningar så fort som möjligt, med en deadline nästa onsdag 
  den 10/9 som också förslagsvis blir första speltillfälle. Serien pågår sen 
  fram till nån vecka eller två före jul då det blir avslutning och 
  prisutdelning på Stopet.</FONT> <BR><FONT face="Times New Roman">- &nbsp; 
  &nbsp; &nbsp; &nbsp;Minsta antal deltagare då? Tja, för min del vore det 
  ganska kul även om vi bara blev 6 stycken. Blir det färre tycker jag nog inte 
  att det är mödan värt att dra igång nåt. </FONT><BR><FONT 
  face="Times New Roman">- &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;Regler kring ospelade 
  matcher, spelare som drar sig ur etc kommer senare.</FONT> <BR><BR><FONT 
  face="Times New Roman">Frågor? Har jag missat nåt? Inte det? Vad väntar du på 
  då, anmäl dig för tusan hakar!</FONT> <BR><BR><FONT 
  face="Times New Roman">/Henrik</FONT> <BR></FONT></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>