<html><div style='background-color:'><DIV>
<P>Nä, tävling är tävling. Det vore trevligt med något mellanting mellan riktig tävling och träning/slölir. Detta låter som ett ypperligt tillfälle, så låt oss hålla det borta från ratingen. </P>
<P>/Björn<BR><BR></P></DIV>
<DIV></DIV>&gt;From: "Blohm, Lisa" <LISA.BLOHM@DAGENSMEDICIN.SE>
<DIV></DIV>&gt;To: Henrik Jonés <HENRIK.JONES@RSV.RSV.SE>, "skrabbel" <SKRABBEL@STP.LING.UU.SE>
<DIV></DIV>&gt;Subject: SV: HÖSTSERIEN 2003 (STOCKHOLM, STOPET) 
<DIV></DIV>&gt;Date: Wed, 3 Sep 2003 14:24:13 +0200 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;Jag spelar också gärna - bra initiativ! 
<DIV></DIV>&gt;Jag tycker dock att medlemsskap i förbundet gott kan krävas - ett 
<DIV></DIV>&gt;ypperligt tillfälle att värva medlemmar och matcherna bör givetvis 
<DIV></DIV>&gt;spelas med blanka brickor = förbundets spel. 
<DIV></DIV>&gt;Du förutsätter att tävlingen inte är sanktionerad av förbundet och 
<DIV></DIV>&gt;därmed inte ratinggrundande - jag ser det inte som självklart. Jag tror 
<DIV></DIV>&gt;att vi tidigare har haft en diskussion om detta och kommit fram till att 
<DIV></DIV>&gt;tävlingar som är öppna för alla och med förbundets regler ska vara 
<DIV></DIV>&gt;ratinggrundade. Fast att tävlingen är utsträckt över en lång period 
<DIV></DIV>&gt;kanske komplicerar det hela. Dessutom är den ju i praktiken enbart öppen 
<DIV></DIV>&gt;för stockholmare och andra på rimligt pendelavstånd. Vad tycker övriga? 
<DIV></DIV>&gt;Detta initiativ ger mig också chansen att kasta ut en förfrågan om det 
<DIV></DIV>&gt;inte börjar bli dags att starta några lokalavdelningar till förbundet. 
<DIV></DIV>&gt;Kom gärna med synpunkter på vad en sådan i så fall skulle ägna sig åt. 
<DIV></DIV>&gt;Jag ser en lokalavdelning som ett sätt att få en fast kontaktperson, 
<DIV></DIV>&gt;någon som ansvarar för pengar som fås från förbundet centralt, bättre 
<DIV></DIV>&gt;koll på utrustningen och lite mer organiserad verksamhet. Syftet är inte 
<DIV></DIV>&gt;att skapa en massa onödig byråkrati. 
<DIV></DIV>&gt;Lisa 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;-----Ursprungligt meddelande----- 
<DIV></DIV>&gt;Från: Henrik Jonés [mailto:henrik.jones@rsv.rsv.se] 
<DIV></DIV>&gt;Skickat: den 3 september 2003 12:49 
<DIV></DIV>&gt;Till: skrabbel 
<DIV></DIV>&gt;Ämne: HÖSTSERIEN 2003 (STOCKHOLM, STOPET) 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;Är det fler än jag som tycker att det vore kul att tillföra lite extra 
<DIV></DIV>&gt;spänning till höstens träningar genom ett lite mer organiserat 
<DIV></DIV>&gt;seriespel? Jag tar i så fall på mig att organisera och administrera det 
<DIV></DIV>&gt;hela. Har tänkt mig följande förutsättningar: 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;- Seriespel där alla anmälda deltagare möter varandra 
<DIV></DIV>&gt;- Antalet inbördes möten avgörs av antalet deltagare. Min tanke 
<DIV></DIV>&gt;är att det ska bli någonstans runt 20-25 matcher per deltagare, vilket 
<DIV></DIV>&gt;betyder att det bör vara möjligt att hinna spela sina matcher om man 
<DIV></DIV>&gt;dyker upp på Stopet ungefär varannan, var tredje gång. 
<DIV></DIV>&gt;- Spel enligt Sv. Scrabbleförbundets regler; Alltså med 
<DIV></DIV>&gt;schackklocka och 30 minuters betänketid per deltagare etc. 
<DIV></DIV>&gt;- Inget krav på medlemskap i förbundet eftersom det inte är någon 
<DIV></DIV>&gt;sanktionerad tävling (och därmed naturligtvis inte ratinggrundande). 
<DIV></DIV>&gt;- Poäng: Seger 2 poäng, Oavgjort 1 poäng, Förlust 0 poäng 
<DIV></DIV>&gt;- Placering i serietabellen avgörs enligt följande: 1) Antal 
<DIV></DIV>&gt;poäng, 2) Inbördes möten, 3) Poängskillnad. Inga pellejönspoäng. 
<DIV></DIV>&gt;- Inget spelschema, spelarna avgör själva när de spelar sina 
<DIV></DIV>&gt;matcher. I första hand bör det ske på Stopet, men även andra 
<DIV></DIV>&gt;IRL-tillfällen är OK så länge reglerna ovan följs. Om någon 
<DIV></DIV>&gt;uppsaliensare vill vara med kanske vi kan förlägga någon spelkväll dit 
<DIV></DIV>&gt;också. Jag för min del gör gärna en utflykt till lärdomsstaden. 
<DIV></DIV>&gt;- Rapportering sker i form av signerade matchprotokoll till mig 
<DIV></DIV>&gt;de tillfällen jag är närvarande. I annat fall: Rapportera via mail och 
<DIV></DIV>&gt;spara protokollen för inlämning vid ett senare tillfälle. 
<DIV></DIV>&gt;- Deltagaravgift: 100 kr. Pengarna går oavkortat till priser i 
<DIV></DIV>&gt;form av sedvanliga små pokaler eller liknande plus (om det blir stålar 
<DIV></DIV>&gt;över) presentkort på något lämpligt ställe, ex.vis Tradition. 
<DIV></DIV>&gt;- Följande priser hade jag tänkt mig: Ettan, Tvåan och Trean i 
<DIV></DIV>&gt;tabellen. Främste rullare (i antal rullningar, inte poäng) samt bästa 
<DIV></DIV>&gt;"nybörjare". Som "nybörjare" definieras alla deltagare som vid seriens 
<DIV></DIV>&gt;början inte spelat minst en ratinggrundade tävling i scrabbleförbundets 
<DIV></DIV>&gt;regi. Ev. skulle vi också kunna ha ett jumbopris eller nåt mer 
<DIV></DIV>&gt;subjektivt, typ den som kämpat tapprast och med godast humör. 
<DIV></DIV>&gt;- Fortlöpande resultatrapportering sker via Skrabbellistan (om 
<DIV></DIV>&gt;detta är ok med Per&amp;co, annars får vi lägga upp en egen mailgrupp), samt 
<DIV></DIV>&gt;ev. även på NISSE. Skulle någon vilja lägga upp hela rasket på sin 
<DIV></DIV>&gt;hemsida; kontakta mig! Annars skickar jag som sagt resultat och tabeller 
<DIV></DIV>&gt;kontinuerligt. Spelarna själva får gärna komplettera med egna 
<DIV></DIV>&gt;matchreferat - det är alltid lika kul. 
<DIV></DIV>&gt;- Anmälan sker via listan eller till henrik.jones@telia.com. När 
<DIV></DIV>&gt;NISSE förhoppningsvis lagat sin avslitna kabel kommer jag också att 
<DIV></DIV>&gt;lägga upp en rubrik under "Spelande utanför sajten". Jag vill gärna ha 
<DIV></DIV>&gt;anmälningar så fort som möjligt, med en deadline nästa onsdag den 10/9 
<DIV></DIV>&gt;som också förslagsvis blir första speltillfälle. Serien pågår sen fram 
<DIV></DIV>&gt;till nån vecka eller två före jul då det blir avslutning och 
<DIV></DIV>&gt;prisutdelning på Stopet. 
<DIV></DIV>&gt;- Minsta antal deltagare då? Tja, för min del vore det ganska kul 
<DIV></DIV>&gt;även om vi bara blev 6 stycken. Blir det färre tycker jag nog inte att 
<DIV></DIV>&gt;det är mödan värt att dra igång nåt. 
<DIV></DIV>&gt;- Regler kring ospelade matcher, spelare som drar sig ur etc 
<DIV></DIV>&gt;kommer senare. 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;Frågor? Har jag missat nåt? Inte det? Vad väntar du på då, anmäl dig för 
<DIV></DIV>&gt;tusan hakar! 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;/Henrik 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt; 
<DIV></DIV>&gt;_______________________________________________ 
<DIV></DIV>&gt;http://stp.ling.uu.se/mailman/listinfo/skrabbel 
<DIV></DIV></div><br clear=all><hr>STOP MORE SPAM with <a href="http://g.msn.com/8HMZEN/2728??PS=">the new MSN 8</a> and get 2 months FREE*</html>