<br><font size=2 face="sans-serif">För tillfället är vi 23 st, de två nytillkommna är min kära syster Erika och Lennart Lundquist. Jag är väldigt nöjd med fördelningen av spelare. Här finns hela skalan representerad; från glada IRL-nybörjare till några av Sveriges absolut bästa spelare. Nu börjar det bli läge att dra lite mer kring de praktiska arrangemangen:</font>
<br>
<br><font size=2 face="sans-serif">UTRUSTNING:</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Spel: Endast senaste upplagan av Scrabble från Mattel är tillåtet (dvs Z=10 och C=8). Däremot inget krav på blanka tävlingsbrickor. De personer som har extraspel ombeds ta dem med sig, men huvudansvaret för att man har nåt att spela på vilar på deltagarna i en match. Om ingendera parten har ett eget spel bör man alltså via listan eller nån annan kanal försäkra sig om att det finns ett spel att låna den onsdag matchen spelas.</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- I båda spelarnas intresse bör kontrollräkning av brickor göras före match om det inte är uppenbart att antalet är korrekt. Ingen omspelsrätt om fel upptäcks i efterhand! (Jag bedömer att vårt spelschema är för tajt för det)</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Alla matcher ska spelas med klocka med 30 minuters betänketid för varje spelare och 10 poängs avdrag för varje påbörjad minut utöver detta. Tillgång till klocka ansvarar spelarna själva för. OBS! Klockor ser ut att vara en trång sektor. Alla som funderat på att köpa en klocka bör slå till nu. Jag tänker själv föregå med gott exempel. Alla typer av schackklockor är godkända så länge de fungerar. Ev. kommer jag också att köpa en extraklocka för en del av anmälningsavgiften. Denna klocka kommer att lottas ut bland intresserade vid tävlingens slut. </font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Matcherna ska protokollföras på Sv.Scrabbelförbundet protokoll som kan skrivas ut härifrån: http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/utrustning.html. Vi kommer med vänligt bidrag från Scrabbleförbundet och Swerok att trycka upp ett större antal protokoll som med största säkerhet kommer att finnas på Stopet onsdagen den 17 september. Varje spelare ansvarar dock själv för att ha protokoll med sig till speltillfällena. Kontakta mig om du saknar utskriftsmöjligheter eller inte kan komma den 17:e och hämta protokoll. Båda spelarna ska underteckna matchprotokollen som lämnas till mig de gånger jag är på plats. Är jag inte på plats sparar spelarna protokollen själva eller lämnar dem till nån frivillig stand-in för mig OCH rapporterar resultatet i matchen via listan eller via mail till mig. </font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Vid osäkerhet om ett ords giltighet gäller som vanligt SAOL, senaste upplagan inkl tillägg i senaste tryckningen. Även här ansvarar spelarna själva för att de har med sig en SAOL, eller har försäkrat sig om att någon annan deltagare har det (Detta brukar inte vara något problem). Vi kör inte med någon domare, utan spelarna kollar antingen gemensamt det/de utmanade ord(en) eller ber någon annan närvarande scrabblare att göra det. Glöm inte att notera poängavdraget på 10 p om det utmanade ordet var godkänt!</font>
<br>
<br><font size=2 face="sans-serif">PLANERING AV SPEL:</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Speltillfällen: Start onsdag den 10 september och därefter de 13 följande onsdagarna t.o.m. onsdagen den 10 december. För er som inte varit på Söderstopet tidigare så brukar de första spelarna dyka in där runt 18-tiden. Onsdagen den 17 december blir det prisceremoni i samma lokal. Skulle någon fnurra på tråden uppstå med krogen under säsongen så att vi inte längre kan spela där kommer vi naturligtvis att försöka hitta en ny lokal fortast möjligt. Men om ni inte skriker för mycket när ni rullar och framför allt tänker på att krogens välvilja nog till viss del hänger på att våra notor inte blir alltför magra så ska det nog gå bra :-). Jag kan f.ö. rekommendera deras mat å det varmaste, den är klart godkänt i sin - tämligen modesta - prisklass.</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Det är tillåtet att samlas och spela även vid andra tillfällen och på andra platser, under förutsättning att ni meddelar mig det i förväg. Särskilt mot slutet kan jag tänka mig att det kan bli nödvändigt för att få ihop de sista "hängmatcherna"</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Var och en är sin egen spelledare. Det betyder att ni helt och hållet själva ansvarar för att planera in de matcher ni ska spela enligt det spelschema jag kommer att skicka ut senare. Jag tror att ett bra sätt är att vara aktiv på listan och annonsera att man avser att dyka upp en viss onsdag. I början kommer det säkert att räcka med att man dyker upp för att få spela några matcher. Ju mer vi närmar oss december, desto mer lär vi dock bli tvungna att via listan eller direktmejl göra upp "speldater" med dem vi har kvar att möta. När ni mejlar: Skriv gärna vilken utrustning ni kommer att ha med er.</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Senast onsdagen den 1 oktober måste alla spelare ha inrapporterat minst en spelad match. Om någon har/får problem med detta pga sjukdom, långresa eller dylikt: Kontakta mig. De som inte påbörjat spel detta datum stryks ur serien. </font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Regler för W.O, spelare som drar sig ur etc måste jag be att få fundera lite mer på och återkomma om så att de blir så rättvisa som möjligt. Kom gärna med förslag!</font>
<br>
<br><font size=2 face="sans-serif">REGLER OCH ANNAT:</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Seger gör 2 poäng i tabellen, oavgjort 1 poäng och förlust 0 poäng.</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Om fler spelare hamnar på samma poäng i sluttabellen gäller i första hand inbördes möten och i andra hand matchpoängskillnad. Inträffar det osannolika att två spelare har samma poängskillnad premieras den som har högst lagda poäng (så gnetspel lönar sig inte :-) )</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Se till att anteckna alla rullningar (inte minst vem som har lagt dem!) i protokollen. Ett särskilt pris delas ut till den flitigaste rullaren!</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Tabellen kommer att distribueras via listan så fort som möjligt efter varje spelkväll. Ev. kan den också komma att läggas ut på Northerns hemsida, återkommer om detta!</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- När ett ord utmanas skall klockan stoppas för bägge spelarna. Däremot stoppas inte klockan för att en spelare behöver pudra näsan eller så. Men är man överens om att göra det ändå tycker jag det är OK, detta är trots allt inte en riktig, ratinggrundande tävling.</font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Spelaren slår på klockan när han/hon lagt sitt ord, räknat ihop poängen och högt sagt den till sin motspelare. Man är inte skyldig att påpeka om motspelaren glömmer att slå på klockan, men eftersom vi har flera nya här som inte är så vana vid klockspel hoppas jag att vi gör det i alla fall, åtminstone om motspelaren är ovan. </font>
<br><font size=2 face="sans-serif">- Om det mot förmodan uppstår någon regelfråga eller liknande: Stoppa klockan och ropa på mig eller någon regelkunnig person, t ex Lisa Blohm eller Nils Berner. Jag räknar med att det kommer att finnas åtminstone någon varje onsdag som är van vid tävlingsspel. </font>
<br>
<br><font size=2 face="sans-serif">Jag har säkert missat något. Maila i så fall så kompletterar jag så fort jag hinner!</font>
<br>
<br><font size=2 face="sans-serif">/Henrik</font>
<br>
<br>
<br>