<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1458" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Det kan kanske vara intressant att veta lite om 
spelsystemet också...</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Årets mästerskap avgörs med 7 divisioner. 
Inplaceringen i divisioner styrs av spelarnas rating vid ett visst 
avstämningsdatum. Exempelvis är div 1 avsedd för spelare med en rating &gt;1799. 
Man har dock möjlighet att välja spel i den division som ligger närmast över den 
man är kvalificerad för. Så alla med en rating mellan 1600-1799 (div 
2-intervallet) kan också välja spel i "elitserien", en möjlighet som utnyttjats 
av ganska många. En del ytterligare specialregler finns. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Sammanlagt 172 spelare kom till start i division 1. 
För att hitta ett hyfsat rättvisande sätt att tussa ihop dem (ung. samma 
principer tillämpas även i övriga divisioner) har man hittat på ett system som 
benämns Pairing. Den fungerar så att i de inledande 7 ronderna så skapades 
grupper om 8 spelare i varje utifrån den gällande ratingen, med målet att den 
totala "placeringspoängen" skulle vara lika i varje grupp. Detta sker genom s.k. 
pairing så att t ex rating-1:an och rating 24:an hamnade i en grupp, medan 2:an 
och 23:an hamnade i en annan. Sen övergår man till att skapa spelgrupper 
baserade på den faktiska placeringen i tävlingen. Under dag 2, förmiddagen 
skapades dessa grupper i intervall om 20 spelare, sen går man ner på 16, 12, 8 
och 4 spelare. Detta är bara en ungefärlig beskrivning. Som jag förstår systemet 
så får man effekter som liknar dem som Monradsystemet ger, men det är alltså 
inte Monrad det är fråga om. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Vid de tre sista ronderna tillämpas också en 
specialregel för den händelse att någon spelare redan är klar för final 
och/eller vinst av divisionen&nbsp;Tanken är att denne spelare kan vara mindre 
motiverad och att det därför kan vara orättvist att någon av de övriga som 
fortfarande kämpar om finalplatserna får möta honom/henne. Den ev. klare 
spelaren kommer då att få möta någon längre ner i fältet som inte längre kan ta 
en plats i finalen eller vinna något av priserna i divisionen. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Man tillämpar inga "pellejönspoäng", inbördes möten 
eller liknande vad jag har kunnat finna ut, utan går enbart på "spread", dvs 
poängskillnad. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Vinnaren av div 1 får som nämnts $25 000, tvåan $10 
000 och trean $5000. Den summan går också till vinnaren av div 2. Alla på topp 
10 i div 1 vinner minst $500. Det finns också en del specialpriser om några 
hundra eller tiotals dollar, t ex "flashiest bingo".</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>/Henrik</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV></BODY></HTML>