<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1458" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Det kan kanske vara intressant att veta lite om
spelsystemet också...</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Årets mästerskap avgörs med 7 divisioner.
Inplaceringen i divisioner styrs av spelarnas rating vid ett visst
avstämningsdatum. Exempelvis är div 1 avsedd för spelare med en rating >1799.
Man har dock möjlighet att välja spel i den division som ligger närmast över den
man är kvalificerad för. Så alla med en rating mellan 1600-1799 (div
2-intervallet) kan också välja spel i "elitserien", en möjlighet som utnyttjats
av ganska många. En del ytterligare specialregler finns. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Sammanlagt 172 spelare kom till start i division 1.
För att hitta ett hyfsat rättvisande sätt att tussa ihop dem (ung. samma
principer tillämpas även i övriga divisioner) har man hittat på ett system som
benämns Pairing. Den fungerar så att i de inledande 7 ronderna så skapades
grupper om 8 spelare i varje utifrån den gällande ratingen, med målet att den
totala "placeringspoängen" skulle vara lika i varje grupp. Detta sker genom s.k.
pairing så att t ex rating-1:an och rating 24:an hamnade i en grupp, medan 2:an
och 23:an hamnade i en annan. Sen övergår man till att skapa spelgrupper
baserade på den faktiska placeringen i tävlingen. Under dag 2, förmiddagen
skapades dessa grupper i intervall om 20 spelare, sen går man ner på 16, 12, 8
och 4 spelare. Detta är bara en ungefärlig beskrivning. Som jag förstår systemet
så får man effekter som liknar dem som Monradsystemet ger, men det är alltså
inte Monrad det är fråga om. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Vid de tre sista ronderna tillämpas också en
specialregel för den händelse att någon spelare redan är klar för final
och/eller vinst av divisionen Tanken är att denne spelare kan vara mindre
motiverad och att det därför kan vara orättvist att någon av de övriga som
fortfarande kämpar om finalplatserna får möta honom/henne. Den ev. klare
spelaren kommer då att få möta någon längre ner i fältet som inte längre kan ta
en plats i finalen eller vinna något av priserna i divisionen. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Man tillämpar inga "pellejönspoäng", inbördes möten
eller liknande vad jag har kunnat finna ut, utan går enbart på "spread", dvs
poängskillnad. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Vinnaren av div 1 får som nämnts $25 000, tvåan $10
000 och trean $5000. Den summan går också till vinnaren av div 2. Alla på topp
10 i div 1 vinner minst $500. Det finns också en del specialpriser om några
hundra eller tiotals dollar, t ex "flashiest bingo".</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>/Henrik</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV> </DIV></BODY></HTML>