<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1476" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>Som civilingenjör inom tekniskt lantmäteri känner jag mig 
manad att gå in på det här ämnet. Om jag hade lyssnat bättre på föreläsningarna 
hade jag kunnat komma med en etymologisk och idiomatisk förklaring till varför 
lantmätarna valt att sätta upp sin cirkel i 400 nygrader (gon). I samma anda 
skulle jag också vilja förstå varför man i kartsammanhang valt att lägga x-axeln 
vertikalt och y-axeln horisontellt. Man ville väl märka ut sig antar 
jag...</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>Sen är det en skam att *GON inte är godkänt när NYGRAD 
finns. </FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>Alla cirklar har 400 grader Jonas. Likväl som alla har 
360.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>Dagens gåta: Alla trianglar har inte vinkelsumman 180 
grader (mätt i vanliga grader). Vilken typ av trianglar har en vinkelsumma som 
överstiger detta?</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN 
class=449555009-26112004></SPAN>&nbsp;</DIV></FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2>- Niklas</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=449555009-26112004><FONT face=Arial 
color=#0000ff size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT><BR>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV class=OutlookMessageHeader lang=sv dir=ltr align=left>
  <HR tabIndex=-1>
  <FONT face=Tahoma size=2><B>Från:</B> skrabbel-bounces@stp.ling.uu.se 
  [mailto:skrabbel-bounces@stp.ling.uu.se] <B>För </B>Jonas 
  Lejon<BR><B>Skickat:</B> den 26 november 2004 10:18<BR><B>Till:</B> 
  daniel.domert@fysik.uu.se; lisa.blohm@dagensmedicin.se; 
  skrabbel@stp.ling.uu.se<BR><B>Ämne:</B> Re: 360 grader - varför då? (ej 
  scrabblerelaterat)<BR></FONT><BR></DIV>
  <DIV></DIV>
  <DIV>
  <P>Fast det finns väl visst cirklar som har 400 grader? Om man räknar nygrader 
  vill säga...</P>
  <P>&nbsp;</P>
  <P>Varför kan inte alla bara räkna med radianer istället, vad mycket enklare 
  det skulle blir, en cirkel är 2*pi radianer...<BR><BR>/Jonas</P>
  <DIV>
  <P>------------------------------------------------------------------</P>
  <P>Don't worry, everything is getting nicely out of 
  control.</P></DIV>&gt;From: "Daniel Domert" &lt;daniel.domert@fysik.uu.se&gt; 
  &gt;To: "Blohm, Lisa" &lt;lisa.blohm@dagensmedicin.se&gt;, 
  &lt;skrabbel@stp.ling.uu.se&gt; &gt;Subject: Re: 360 grader - varför då? (ej 
  scrabblerelaterat) &gt;Date: Fri, 26 Nov 2004 09:51:49 +0100 &gt; &gt;Hej! 
  &gt; &gt;Känner mig ämnad att besvara frågan... =) &gt; &gt;En cirkel är 360° 
  av samma anledning som att en timme är 60 minuter. Det &gt;kommer av 
  babyloniernas talsystem som hade basen 60. Du kan läsa vidare på 
  &gt;http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Indexes/Babylonians.html. &gt; 
  &gt;/Daniel (som kanske har både Lisas och Evas klockor... =) ) &gt; &gt; 
  &gt;******************************************** &gt;Daniel Domert, Ph.D. 
  Student &gt;Department of Physics &gt;Box 530 &gt;751 21 Uppsala &gt;Sweden 
  &gt;Phone (work): +46 (0)18 4713573 &gt;Phone (home): +46 (0)18 246892 
  &gt;Phone (mobile): +46 (0)733 924618 &gt; 
  &gt;******************************************* &gt;----- Original Message 
  ----- &gt;From: "Blohm, Lisa" &lt;lisa.blohm@dagensmedicin.se&gt; &gt;To: 
  &lt;skrabbel@stp.ling.uu.se&gt; &gt;Sent: Friday, November 26, 2004 9:39 AM 
  &gt;Subject: 360 grader - varför då? (ej scrabblerelaterat) &gt; &gt; &gt; 
  &gt; Någon som vet säkert varför en cirkel har 360 grader och inte exempelvis 
  &gt; &gt; 400? Jag har ett vagt minne av att skälet är att indelningen utgår 
  från &gt; &gt; ett talsystem baserat på 12 och inte på 10, men minns inte 
  säkert. &gt; &gt; Lisa &gt; &gt; (som får alla möjliga frågor vidarebefordrade 
  från sin mammas &gt; &gt; femteklassare) &gt; &gt; &gt; &gt; &gt; &gt; 
  _______________________________________________ &gt; &gt; 
  http://stp.ling.uu.se/mailman/listinfo/skrabbel &gt; &gt; &gt; &gt; &gt; &gt; 
  &gt;_______________________________________________ 
  &gt;http://stp.ling.uu.se/mailman/listinfo/skrabbel </DIV><BR clear=all>
  <HR>
  Express yourself instantly with MSN Messenger! <A 
  href="http://g.msn.com/8HMAEN/2728??PS=47575" target=_top>MSN Messenger</A> 
  Download today it's FREE! </BLOCKQUOTE></BODY></HTML>