Seedning

Anders Grönlund skrab@…hoo.com
Sön. 17 oktober 1999 13.13.49 -0700

Först och främst får jag tacka Stefan för att än en
gång ha arrangerat turneringen. Dock blev jag mycket
förvånad när det visade sig att endast fyra stycken
spelare blev seedade vid lottningen av grupper. Om man
först lottar de fyra först seedade i fyra grupper,
sedan seedar och lottar in de fyra nästföljande
spelarna och sedan lottar in resterande spelare fritt
i grupperna, blir det bättre. Förutsatt naturligtvis
att inte antalet spelare är för få, eller att nya
spelare med ingångsrating 1000 i så fall skulle bli
seedade. Enligt min mening bör man sträva efter att
gränsen mellan seedade och oseedade spelare går
ungefär vid 1010-1005 (en exakt gräns är av naturliga
skäl omöjlig). Detta säger jag inte för att jag anser
att jag blivit personligen missgynnad (kanske hade jag
inte fått bätte placering i alla fall), utan därför
att jag verkligen tycker detta.
I övrigt var turneringen, som alltså kan bli bättre,
som vanligt bra arrangerad.
Att jag nu skriver detta till listan beror på att jag
vill ta upp seedning i Scrabble-sammanhang till
diskussion. Vårt diskussionsforum är inte direkt
överhettat med diskussioner, och jag vill därför
uppmana just dig att framföra din åsikt om seedning i
Scrabble.

Anders Grönlund
-vars fina svit (vartannat år finalgrupp och vartannat
år unkgrupp) är bruten. Denna svit har jag haft sedan
Vokalpokalen och vår tävlingsverksamhet överhuvudtaget
startade tills nu.

PS. Systemet med fyra stycken grupper tycker jag
annars är mycket bra.

=====