Vokalpokalen 1999

Per Starback starback@…g.uu.se
Sön. 31 oktober 1999 00.23.57 +0200

Stefan skrev angående trängseln under Vokalpokalen:

> Jag hörde aldrig några allvarliga klagomål från någon, men som arrangör är
> jag ändå mycket missnöjd.

Det var tråkigt att höra. Jag tyckte hur som helst att arrangemanget
fungerade bra och jag hade en utomordentligt trevlig helg. Då var jag
iofs inte inblandad i någon av de incidenter med hopblandade påsar som
skedde, så mina matcher påverkades inte mer än att jag kanske något
mer än vanligt blev medveten om vad som hände i angränsande matcher.

Mest markant blev detta i en match där jag just satt och funderade på
huruvida NOCK kunde utökas till NOCKA när jag plötsligt hör NOCKA
spelas på brädet bredvid mig! Om jag minns rätt var det Greger som
hade fått detta mot sig och han satt och funderade på ifall han skulle
kolla det eller inte, men valde att acceptera det. Då blev det min tur
och så lade jag det också, kanske något stärkt i tron på ordet av att
det fick passera i den andra matchen. Ifall ordet verkligen hade
blivit kollat i den angränsande matchen hade det varit svårt att inte
låta detta påverka mitt spel. (Men detta är inte del av nån synpunkt
på trängseln. Sådan "överhörning" kommer man ju aldrig ifrån!)

En NOCKA är för övrigt, vilket jag inte hade en aning om, en noppa i
väv m.m. eller en växt. (Textilier och växter är vanliga teman bland ord
jag inte kan!)

Vad gäller tävlingsformen föredrog jag den som Vokalpokalen haft
tidigare, men visst fungerade detta också. Vad gäller seedningen
tycker jag att båda alternativen hade fungerat och vet inte vad jag
hade föredragit. Om man bara ser på förstaplatsen så lär den som
ska anses ha spelat bäst under hela helgen komma minst tvåa i sin
första grupp oavsett hur tuff den råkat bli. Däremot är det kanske
risk för att folk i tuffa grupper tidigt spelas bort från andra- och
tredjeplatser som dom "borde" ha fått, men den risken försvinner ändå
inte med mer seedning. Så himla stora skillnader är det inte i
allmänhet mellan oss, så den effekten kan mycket väl drabba en spelare
som inte hade blivit seedad i alla fall.

För övrigt var jag nöjd med mina resultat, speciellt med att tvåla
till Stefan två gånger av två.

/Per