Angående pris till bästa nykomling (var:SM i Malmö)

Melin, Mattias mamle@…ata.com
Ons. 5 april 2000 08.33.41 +0200

Jag tycker att ett pris till bästa nykomling är en mycket bra idé.
Själv tänkte jag göra tävlingsdebut i helgens Göteborg Open och siktar även
att vara med på SM i maj. För mig skulle möjligheten att bli Bästa nykomling
vara en extra sporre.

Personligen föredrar jag Pers förslag om att en nykomling är:

> * personer för vilka detta SM är deras första tävling eller som redan
> har begått sin debut men som i så fall gjorde det efter förra SM.

Om det krävs att debuten ska ske i SM finns det risk att andra tävlingar som
ligger nära SM blir lidande eftersom att folk väntar med debuten för att
kunna bli bästa nykomling. Och man eliminerar även risken att någon
rutinerad räv som har spelat flera tävlingar tar hem utmärkelsen i sitt
första SM.

Ett alternativ är att man istället utser _Årets_ nykomling dvs. den spelare
som har debuterat under det gågna året och som "har varit bäst". Exakt vilka
kriterier man ska gå efter och vem som ska sitta i en eventuell jury kan ju
diskuteras.

/Mattias Melin