Tradition!

Stefan Diös pyas@…pnet.se
Fre. 14 april 2000 02.16.14 +0200

Vid läsandet av denna rubrik kanske några av er undrar om jag bara är en
konservativ nostalgiker eller om jag tänker brista ut i ett sångnummer från
"Spelman på taket". Det skulle jag i och för sig gärna göra, men ni skulle
nog inte gärna höra på.

I stället handlar det om ett litet tips (kalla det "reklam" om ni vill) när
det gäller inköp av Scrabble-spel. Som många av oss vet har det länge varit
svårt att hitta äkta svenska Scrabble i de flesta av landets varuhus och
leksaksaffärer. Risken är stor att man blir pådyvlad Algas nya "Alfapet" i
stället, och även om det spelet säkert är trevligt så är det inte vad vi
ägnar oss åt i vårt förbund. (Om man däremot har ett gammalt Alfapet hemma,
från tiden före 1995 ungefär, så är det säkerligen rätt!)

Nåväl. "Tradition" heter en traditionellt välordnad och välsorterad
specialkedja för spel som numera har butiker i Stockholm, Göteborg och
Malmö. Jag har haft kontakt med Malmöfilialen, som har beställt ett antal
Scrabblespel att sälja inför SM och förhoppningsvis på regelbunden basis
även senare. Exakt vilken dag spelen kommer in vet jag inte, men det kan
nog inte dröja länge nu. Och jag tyckte precis han sa att butikerna i
Stockholm och Göteborg också har beställt in nya Scrabble nu. Dessutom har
de tagit emot inbjudningslappar om SM att sätta upp i butikerna och dela ut
till intresserade förbipasserande. Fint gjort!

Ett hett tips för er som söker nya Scrabble-spel kan alltså vara att
kontakta någon av Traditions butiker. Har ni redan ett, så varför inte köpa
ett extra medan de finns? Alltid är det nån bekantskap som kommer och
frågar nån gång, eller behöver en bra julklapp. Jag har "lovat" att många
av oss i förbundet kommer att köpa spel på Tradition! Om någon därmed
undrar ifall vi är sponsrade av Tradition så är svaret än så länge nej, så
givetvis uppmuntrar vi alltid alla att fråga i alla butiker efter äkta
Scrabble (från Mattel, inte Alga). Ju fler som tjatar, desto större chans
att butikerna tar in det och att vårt spel sprids ännu mer! Nämn gärna att
ni är med i Scrabbleförbundet, var ni än handlar!

Och lämna gärna rapporter hit till listan om försäljningsläget av Scrabble
i just din hemstad!

S Diös