Felaktig ordförklaring i SAOL

Anders Gronlund skrab@…hoo.com
Tis. 9 maj 2000 07.47.19 -0700

Jag har råkat hitta en felaktig ordförklaring i
senaste SAOL (i och för sig finns felaktigheten med i
förra upplagan också) och jag vill samtidigt passa på
att fråga om det finns fler kända felaktiga
ordförklaringar i SAOL?
Felaktigheten gäller förklaringen av ordet debet, som
enligt SAOL skulle betyda "skuldsida i bokföring". En
korrekt förklaring av detta ord är att säga att det är
vänstra sidan på ett konto i bokföring, eller
"vänstersida i bokföring". SAOLs ordbetydelse har
förmodligen färgats av det från början latinska ordets
ursprungsbetydelse (som enligt min uppslagsbok är "han
är skyldig").
Felaktig är även betydelsen för ordet kredit (som ju
är högra sidan på ett konto), när det gäller dess
bokföringsmässiga betydelse.

Anders Grönlund