Re: Felaktig ordförklaring i SAOL

Stefan Diös pyas@…pnet.se
Tis. 9 maj 2000 18.24.24 +0200

Anders:

>Felaktigheten gäller förklaringen av ordet debet, som
>enligt SAOL skulle betyda "skuldsida i bokföring". En
>korrekt förklaring av detta ord är att säga att det är
>vänstra sidan på ett konto i bokföring, eller
>"vänstersida i bokföring".

Enligt Nationalencyklopedins Ordbok är betydelsen av ordet "debet"

   utgifts- eller skulddel av någons räkenskaper

Som betydelsenyans anges:

   ibland även om vänstersidan i räkenskapsbok, där utgifterna summeras

Liknande förklaringar ges för ordet "kredit".

Det verkar alltså som om SAOL har nöjt sig med den ursprungliga (antar
jag), allmänna, "lättbegripliga" förklaringen, medan NEO tar upp även den
strikt formellt korrekta bokföringstekniska definitionen, som förmodligen
är den man får lära sig vid studier i företagsekonomi. (Eller vad det
heter... jag vet inget om ekonomi och det är jag glad för.)

I så fall är det nog lite elakt att säga att SAOL har gjort ett markant fel
här. Det är ju bara i undantagsfall den ägnar sig åt förklaringar, och då
med nödvändighet mycket summariskt. Det finns så mycket annat man kan
gnälla på den för, om man är lagd åt det hållet!

S Diös