Felaktig ordförklaring i SAOL

Mats Forssblad froz@…onet.se
Tis. 9 maj 2000 22.43.16 +0200

Anders Gronlund wrote:

> I Företagsekonomi från gymnasiet upp till
> 20-poängsnivån på universitetet (längre än så har jag
> inte läst i just detta ämne) är det entydigt min
> förklaring av ordet som gäller i såväl kurslitteratur
> som i undervisning. Att flera uppslagsböcker t.ex.
> SAOL ger ordet en annan betydelse tror jag beror på
> att uppslagsböckerna (bortsett från
> Nationalencyklopedin) inte riktigt har hängt med i
> bokföringens utveckling.

Bokföringen har funnits i århundraden. Det kanske kunde glädja några om
man anpassade ordförklaringarna till vad som är högsta mode i dagens
kursböcker, men det skulle innebära att man fick göra frekventa
justeringar, förmodligen en eller två per decennium.  Dessutom är
ordförklaringar i allmänhet inte normativa eller hippa, utan rent
deskriptiva. Även om man alltså i dagens kurslitteratur tycker att
"höger" och "vänster" är höjden av meningsfullhet, så vore det mer fel
än rätt om ordböckernas förklaringar anpassades efter detta.