SV: Remi??

Stefan Diös pyas@…et.se
Mån. 3 december 2001 17.57.03 +0100

Johan Berner:

>Varför i hela friden skulle någon vilja ha remi? Om man jämför varandras
>brickor behöver det ju inte vara helt omöjligt för en av spelarna att se att
>denne skulle vinna om man spelade färdigt?

Jodå, men vi talar om en hypotetisk situation där två spelare redan före
partiet vet om att de vill ha remi mot varandra. Ska man då underlätta
eller försvåra för dem att genomföra det?

Jag gillar själv inte alls tanken, som sagt. I t.ex. fotboll händer det ju
ibland att två lag upptäcker att båda går vidare, eller håller sig kvar i
ligan, om de spelar kryss mot varann i sista omgången. Det är märkligt, vad
bra det brukar gå för mittlinjen i såna matcher. Den får alla bollar. Men
man kan ju försöka göra det snyggare än Västtyskland och Österrike i VM
1982, eller vad det nu är för ett klassiskt exempel jag försöker minnas...
Då hördes ett rop i Rama! (Eller åtminstone i Algeriet.)

S Diös