Remi??

Johan Rönnblom jrblom@…almers.se
Mån. 3 december 2001 18.42.56 +0100

Jag tycker inte heller att det ska gå att komma överens om remi.

Det skulle mycket väl kunna bli aktuellt i en turnering med gruppspel då två
spelare är säkra på att gå vidare till en högre grupp om de får en halv
poäng till vardera.

Exvis om två spelare var har fyra poäng, och ingen av konkurrenterna har mer
än tre inför omgången - i så fall är ju 4,5 ett säkert resultat och det
finns ingen anledning att kämpa för mer.

Det vore inte särskilt bra för sporten, och att det även på alla andra sätt
vore tråkigt med remier verkar alla vara överens om.

Enda anledningen till att tillåta uppgjorda remier är väl då i så fall att
undvika att folk trixar till sig remi. Men jag tror att det är mycket svårt
att lyckas med något sådant, även om vi tänker oss att några verkligen
skulle få för sig att göra det (fast i så fall måste vi ju också försäkra
oss så att ingen spelare tjuvkikar på brickorna de plockar eller försöker
känna sig till de blanka brickorna, exempelvis).

Bortsett från allt trixande med räkning etc som skulle krävas, så finns det
väl ett ytterligare skäl till varför det skulle bli svårt, speciellt om man
försökte genomföra det på ett sådant sätt att det inte blev uppenbart för
övriga spelare att det rört sig om en uppgjord remi. Om man ger sig in på
något sådant så är det ju nämligen riskfritt för endera av spelarna att
bryta överenskommelsen i sista stund och vinna partiet - kanske slå ut en
huvudkonkurrent - genom att ta några fler poäng än vad det var tänkt eller
utnyttja ett uppkommet läge. Den "svikne" spelaren skulle naturligtvis vara
helt oskyddad mot ett sådant "svek", eftersom denne knappast skulle kunna
klaga hos någon annan på "osportsligt uppträdande".

Alltså tycker jag att det inte finns någon som helst anledning att tillåta
remier.

--
  /Johan Rönnblom