Scrabble via nätet

Lisa Blohm Lisa.Blohm@…se
Tis. 11 december 2001 14.34.09 +0100

Hej,
othello med flera spel går ju utmärkt att spela via nätet. Det borde ju
vara möjligt med något liknande (finns ju dessutom internationella
scrabbleservrar) för oss. Då tänker jag inte på spel via nätet med hjälp
av IPS-nummer och så, utan spel där man bara kan gå in på en vanlig
hemsida, spela mot en okänd motståndare och - eventuellt - hamna på någon
sorts rankinglista. Vet att flera har liknande tankar.

Har sett att skapandet av ett scrabble som går att spela via nätet är en
relativt populär några-veckors-uppgift att lösa på tekniska högskolor (med
högst skiftande resultat), men de spel jag har hittat på nätet har, liksom
uppfinnarnas e-postadresser, passerat bäst-före-datum.

Tror att en scrabblehemsida där det enkelt går att spela online skulle
vara ett utmärkt sätt att locka fler spelare och att få en massa människor
som länkar till oss.

Så vad jag undrar är helt enkelt:
Johan Rönnblom med flera datakunniga: Går det att anpassa vårt dataspel så
att det kan spelas på en hemsida? Eller kan till exempel Niclas tvinga
några KTH-studenter att utveckla det perfekta spelet?
Ni upphovsrättskunniga: Får vi göra det?

Lisa