Scrabble via nätet

Per Starbäck starback@…uu.se
Tis. 11 december 2001 17.29.46 +0100

Lisa skrev om att spela Scrabble över nätet.

Det finns flera servrar för korsordsspel som är populära bland
engelskspråkiga tävlingsspelare. Se Scrabble-FAQ:n för info och
adresser. Dessa servrar är inte skräddarsydda för just Scrabble,
utan spelarna får själva bygga bräden så som dom vill ha dom.

Det borde alltså gå att använda dessa servrar för att spela även
svenskt Scrabble. På den tiden jag var ambitiös och energisk (tro det
den som vill) så provade jag detta och upptäckte att det misslyckades
att definiera ett svenska Scrabble-spel där av det triviala skälet att
det bara gick att använda A-Z som bokstäver. Om jag minns rätt
korresponderade jag med den ansvarige och han var intresserad av
internationalisera systemet och pratade om värre svårigheter som den
spanska brickan med LL och sånt. Jag vet inte om något har ändrats
där. Det kan nog vara värt att kolla upp.