Scrabble via nätet

unic unic@…h.se
Tis. 11 december 2001 18.04.32 +0100

On 11 Dec 2001, Per Starbäck wrote:

> Det finns flera servrar för korsordsspel som är populära bland
> engelskspråkiga tävlingsspelare. Se Scrabble-FAQ:n för info och
> adresser. Dessa servrar är inte skräddarsydda för just Scrabble,
> utan spelarna får själva bygga bräden så som dom vill ha dom.

Och vill man spela engelsk Scrabble rakt på sak, så har www.playsite.com
det, utan att man behöver bygga bräde eller något.  Kräver Java, och går
tyvärr rätt långsamt på min uråldriga dator.

Själv spelar jag hellre "Literati" på games.yahoo.com , vilket har andra
poängvärden på bokstäverna, och framför allt, ett annat upplägg på
spelplanen, vilket mer uppmanar till öppna partier, i mitt tycke.

/Ola (som för någon vecka sedan första gången vann mot NetWordz på full
spelstyrka.  Jag spelar nästan bara Scrabble (och liknande spel) på
engelska, då det är detta som intresserar mig mest - finns det andra inom
förbundet som är intresserade av engelskt Scrabble?  Jag har bräde och
ordlista... om någon lokalt (runt Lund) vill spela på engelska.

Mitt vinstparti, om någon är intresserad av hur ett engelskt parti kan se
ut:  (nedanstående ses lämligen med ett icke-proportionellt typsnitt,
till exempel Courier!)

+- - - - - - - - - - - - - - -+
|. . . . C . . L . A R C A D E|
|. L I C H I . E R G . A . O .|
|. . . H I . K A Y O I N G . .|
|. . . I . . . D E . . T . . .|
|. . U P B O W S . . F E Z . .|
|. . . . . V . . . . . E . M E|
|. . . . . O W . E R I N G O .|
|. . . V A L E T . U . S O M E|
|. . . . I S . . . B . . . . .|
|. . . F . . T . . Y . . . . .|
|. . T I N T S . . . . . . . .|
|. L A X . . . N . . . . . . .|
|. . P A R O D O I . . . . . .|
|. . . T . . . N . . . . . . .|
|J A N E . Q U E E R E D . . .|
+- - - - - - - - - - - - - - -+

Ola:          Computer:
valet    24   ovoli    16
west     24   upbow    24
(+ow)
(+is)
leads    36   tints    18
(+upbows)     (+wests)
ye       21   fixate   34
(+ay)
(+de)
jane     33   kayoing  40
canteEns 76   arcade   27
some     18   erg      22
              (+rye)
              (+ago)
fez      30   eringo   19
              (+go)
              (+om)
tap      27   hip      16
(+ax)
(+pa)
me       23   liChi    26
(+mom)        (+Chip)
chi      13   parodoi  13
(+hi)
none     15   ruby     17
queered  19   lax      10
do        6

Leftover letters:
+++       3   R,A,U    -3

Total:  369   Total:  279)

-------------------------|  \ _,           "Search for the unicorn in
   Ola Mikael Hansson    |   /*.\___        your heart, believe - and you
-------------------------|   ` ( __ )\      shall find true beauty!"
  unic@df.lth.se         |     (l  (l '