Orlov Sifferkod och annat

Stefan Diös pyas@…et.se
Mån. 31 december 2001 14.31.32 +0100

Per om LUNTARE:

>Den information från annat håll som jag hade i
>bakhuvudet var SAOL11

Aha, det förklarar saken.

>  I SAOL12 ser det
>onekligen ut som om fuskare-betydelsen inte finns kvar, så jag tar
>tillbaka allt jag skrev!

Det är inte säkert att SAOL-redaktionen har avsett att plocka bort den
andra betydelsen. Kanske är det rentav troligt att de inte har varit
tillräckligt uppmärksamma på att skriva dit alla bestämningarna för
finlandssvenska osv. Om de verkligen hade velat betona att en LUNTARE bara
kan tutta eld och inte fuska, hade de nog lagt in en ännu tydligare
bestämning under förklaringen "person som luntar".

Följande definition på verbet LUNTA kommer från NEO och visar ännu
tydligare på de pyromanminnen som Anders och Olof har från sin vilda
uppväxt i väst:

   · göra upp eld särsk. av okynne, t.ex. på (torrt) växande gräs <provins.>

Den finlandssvenska betydelsen står inte alls i NEO.

>/Per (neutral)

NEUTRAL? Är du *LUTERAN också? I så fall har du i alla fall en för gammal
ordlista!

S Diös