SM 2002

Stefan Diös pyas@…et.se
Fre. 26 oktober 2001 14.25.38 +0200

Som tidigare påpekats är det hög tid att börja fundera på vem som ska
arrangera nästa års SM i Scrabble. Vi talade tidigare om Göteborg, men det
ser ut att rinna ut i sanden. Intresset där verkar inte vara på uppgång,
särskilt inte sedan en organisatorisk nyckelperson har lämnat landet.

Tyvärr ser det nästan lika illa ut även i andra landsändar, som tidigare
uppvisat god aktivitet vid Scrabble-brädena. I vintras arrangerade inte
Uppsala sin tidigare årliga tävling. I Malmö fick en turnering ställas in i
lördags. Startantalet för de flesta tävlingar har minskat under 2000 och
2001. En mycket oroande utveckling för vårt förbund!

Det lysande undantaget tycks vara Kungliga Huvudkommunen. SM i våras blev
en stor framgång. Endagstävlingar och träningskvällar står som spön i
backen, ofta av allt att döma med ökat intresse i stället för vikande. Just
nu är Stockholm den ojämförligt hetaste platsen i Scrabble-Sverige.

Jag har tidigare talat varmt för idén att flytta SM mellan olika platser i
landet. Principiellt stöder jag den fortfarande, men vi måste vara
realistiska. Det finns ingen anledning att medelst konstgjord andning
tvinga fram ett arrangemang i Malmö, Göteborg eller Uppsala, när det ändå
skulle sluta med att tillresande stockholmare utgjorde merparten av
startantalet. Tvärtom skulle vi få räkna med betydligt färre starter än
tidigare år.

Ingen kan förstås tvinga någon att arrangera, men jag kan inte se annat än
att SM 2002 också borde spelas i Stockholm. Staden har ju två vältrimmade
arrangörsteam: BÖS-gänget, som med den äran skötte SM i våras, samt
tvåbokstavsgänget. Här finns en enorm kapacitet på alla punkter i ett stort
arrangemang!

Vi får diskutera det här när vi träffas på tävlingarna framöver: i morgon i
Stockholm och i november i Malmö. De som inte kan komma till dessa
tävlingar är förstås välkomna att ge sina synpunkter t.ex. på den här
listan. Vi borde också diskutera vad vi kan göra för att vända denna
vikande trend. När det gäller SM kommer jag i alla fall att vädja till
Stockholm om att stå som värd även år 2002. Om inte samma arrangörer vill
ta det igen, så kanske det andra teamet kan rycka in. Då får vi i alla fall
en bibehållen stafett av arrangörer, om än inte av tävlingsorter. Eller
varför inte ett samarbete, om det skulle göra saken enklare?

S Diös