Nyheter på väg

erik@math.uu.se erik@…uu.se
Tors. 8 augusti 2002 11.59.40 +0100

Hej!

Jag är inte så snabb, men här är min respons.

On Sun, 14 Jul 2002, Stefan Diös wrote:

> Däremot fick jag ett par positiva besked, nämligen att man har
> strävat efter att tillverka brickor där det inte ska gå att känna skillnad
> med fingrarna på de blanka och de vanliga; samt att regelbladet kommer att
> innehålla en kontaktuppgift om Svenska Scrabbleförbundet.

Bra! Jag har faktiskt tyckt att det verkligen är ett problem att man kan
känna om en bricka är blank. Det är lätt gjort vare sig man vill eller
inte.
> Den enda skillnaden i själva spelet blir att poängen för C och Z kommer att
> bytas ut, alltså så att Z blir värd 10 poäng och C 8 i stället för tvärtom.

Wow! Vad läskigt...

> Här blir det också ett beslut för vårt förbund att fatta: Hur och när ska
> vi ändra vår tävlingsnorm för C och Z? Många arrangörer har ju kvar mängder
> av "gamla" spel som det vore dumt att bara kassera.

Det är väl inget problem. Med en OH-penna kan man ju enkelt fixa detta.

> Samtidigt är det inte
> otänkbart att vi kan få hjälp med sponsring av nya spel till större
> evenemang i framtiden.

Jag tror det blir ganska enkelt att tigga till oss en stor bunt nya
ofuskbara spel.
> Kanske kan man i ett övergångsskede ha en
> regel/praxis som säger att varje arrangör själv får avgöra om tävlingen ska
> spelas med "nya" eller "gamla" poängvärden? Detta får vi naturligtvis
> återkomma till under hösten.

Det är den här punkten som gör att jag måste ventilera mina åsikter! Jag
anser det fullständigt vansinne att låta båda versionerna var "officiellt"
accepterade. Precis som det var vansinne att spela ÄR-cup med fel
ordlista. (Hoppas jag minns rätt nu... Visst blev det så?  Sorry Greger,
men det var faktiskt dumt)

Vid ett visst datum -- det spelar väl inte så stor roll exakt när, men
det nya spelet ska väl finnas tillgängligt i någon affär i alla fall -- så
gäller det nya poängvärdena.

Om man vill arrangera spel med "fel" ordlista, poängvärden från 50-talet
eller poängvärden från 90-talet, så bör det vara som en rolig
kuriosatävligsform och naturligtvis inte rejtinggrundande.

Nu när jag så bergsäkert sagt hur det ska vara inser jag dock att allting
inte bara är svart eller vitt... Om Mattell hade gjort det bisarra
beslutet att ändra en massa brickor, och dessutom gjort det "fel" -- då
hade det inte varit så självklart att anpassa sig efter Mattell.

Nå, det är ett mer hypotetiskt problem. Nu blev ju ändringen av en ganska
rimlig karaktär.

Hälsningar

/Erik S -- knappt scrabblespelare, men åsiktsfacist