Nya Scrabble!

Greger Nässén greger.nassen@…se
Tis. 27 augusti 2002 21.00.15 +0200

Hej!

Idag var jag (med benäget bistånd av starka arbetskamrater :-) och hämtade
20 exemplar av den nya utgåvan av svenska Scrabble! Vi tackar och bugar!
Spelen doneras av PR-firman Hedberg & C:o som driver höstens kampanj för att
sprida Scrabble till svenska folket. Pressreleaser har gått ut, och enligt
uppgift borde spelen finnas i handeln i september.

Jag har hittills märkt följande i det nya spelet. En noggrannare analys får
någon gärna bidra med senare:

- Designen är omgjord enligt det format som gäller internationellt numera,
bl a mer 3-D-känsla i trycket, nytt teckensnitt i loggan, mörkgrönare
bakgrundsfärg.
- Kartongen är tydligare om att det är "Originalet" och att det är "Det
klassiska korsordsspelet (...) som funnits sedan 1948".
- Spelplanen har svaga upphöjda linjer mellan rutorna, så att brickorna
förhoppningsvis inte glider lika lätt. Bonusrutorna har en något ändrad
nyans, och små trianglar vid sidorna i stället för två eller tre streck.
Planens koordinatsystem är omvänt, så att bokstäver ligger lodrätt och
siffror vågrätt.
- Brickorna är lite gulare och har gröna bokstäver. Bokstäverna är
"inristade" på samma sätt förut och det känns som de ligger en liten aning
djupare. Vi får se hur detta påverkar möjligheten att känna igen de blanka
(oavsett om det är avsiktligt eller inte).
- C och Z har bytt poäng (inte plats ;-) så C är värd 8 och Z 10 poäng.
- Brickställen är robustare med rundade kanter.
- Brickpåsen verkar vara lite tätare än förut, vilket är bra, men är kanske
en aning mindre pga rundad botten.
- Regelhäftet har 25 sidor och verkar efter en snabb koll mycket bättre och
mer lättläst än tidigare. Det finns en hel del nya sidor om speltaktik, till
exempel. Stefan Diös hemadress finns med, liksom en uppmaning att söka efter
"svenskt Scrabble" på Internet. Förbundets turneringsregler beskrivs dock
extremt kortfattat.
- Protokoll och pennor saknas! De ska alltså köpas separat?

Jag tycker helhetsintrycket av det nya spelet är mycket bra, även om det är
lite synd att brickorna inte blev släta genomgående. Men jag har inte hunnit
spela än...

Fyra av spelen är nu hos Johan Blixt, och de resterande tolv hemma hos mig.
Förmodligen tar Johans hyresgäst Olof Siverbo med sig de fyra spelen till
torsdagsträningen i Stockholm. Jag tar förhoppningsvis med mig sex spel till
till träningen, fast nu hotar min chef med att jag ska jobba över på
torsdag. I bästa fall kommer jag rätt sent. Resterande åtta hoppas jag
förbundet tillåter mig att deponera i bostaden för framtida turneringar.

Nu är det bara upp till styrelsen att tala om vad som ska gälla framöver.
Kan vi köra igång direkt på nästa tävling, eller behöver vi ha nåt urtima
årsmöte? Vem har stadgarna? :-)

Apropå min och Johans nästa turnering, ER Cup, så blir den troligen av i
mitten av oktober i den vanliga lokalen i Fredhäll, Stockholm. Jag
återkommer så snart vi spikat datumet.

Hälsningar
Greger Nässén