zracy

Per Starbäck starback@…uu.se
Mån. 25 februari 2002 16.03.52 +0100

Tydligen så funderar Mattel på att ändra poängen för C och Z i spelet
efter att ha insett att det är Z som är den i särklass svåraste
brickan att bli av med.

Jag har argumenterat för att detta vore dumt. Att den största (och
nästan enda) fördel Scrabble har på korsordsspelsmarknaden i Sverige
är att det är det traditionella spelet och att dom därför bör ta
fasta på detta istället för att ändra någonting.

Jag fick till svar att de överväger att ändra värdena, men ska tänka
på mina argument.

Förutom att jag tror att detta vore ett kommersiellt misstag så tycker
jag personligen, vilket förstås inte är så relevant för dom, att det
vore en katastrof.

Vad tycker ni? Vad gör vi om dom börjar fippla med spelet?
Spontant tänker jag delvis att om jag inte "får" fortsätta att spela
Alfapet/Scrabble med rätt brickor utan ska spela med nån annan
brickuppsättning, då är det lika bra överge det sjunkande skeppet och
få utlopp för lusten att spela korsordsspel på något annat sätt.
Kan jag inte få rätt utrustning så är det inte alls självklart vilken
"felaktig" uttrustning jag skulle trivas bäst med.

Å andra sidan måste jag ju erkänna att jag som barn mest spelade med
det gamla gamla Alfapetet där det inte fanns något Z alls (utan
istället 9 T), så jag har ställt om förr vad gäller just Z.