zracy

Stefan Diös pyas@…et.se
Mån. 25 februari 2002 16.57.41 +0100

Apropå Pers information och funderingar faller rent spontant två saker i
mitt huvud. (Bildligt talat, naturligtvis. Jag tror jag använde mig av en
synekdoke, eller något liknande. Det gör man oftare än man tror.)

Nåväl.

1) Personlig reflektion:

Om Mattel verkligen inskränker sig till den enda ändringen att byta
poängvärde på C och Z skulle jag kunna tåla det i sak. Det är, som Per
mycket riktigt säger, knappast mycket värre än att byta ut ett T mot ett Z
som man gjorde en gång i tiden. Och det skulle säkert vara en förbättring
för spelet, helt krasst sett. Men, och ett stort MEN: Per har också rätt i
att man måste vara ytterst försiktig med att fingra på gamla traditioner.
Man skulle kunna argumentera att brickor som D, H och Ä har för låga
poängvärden och U, Å och Y för höga. Och så vidare, och så vidare. Jag tror
att det vore mycket allvarligt om man försökte "rätta till" alltför många
av dessa saker. Nostalgi och tradition är våra viktigaste vapen. (Nej,
kanske inte, men ett par av dem i alla fall.)

2) Allmän reflektion:

Det här borde väl vara en typisk fråga för den här test- och
utvärderingsgruppen som det talades om förut? Den panelens åsikter borde
väl väga tungt. Och enligt det lilla jag har hört av vad som har hänt där,
så var väl gruppen helt överens om att det nya Alfapetets överlägsenhet i
marknadsandelar absolut inte har något med reglerna att göra. Tvärtom!! Det
finns många andra självklara anledningar.

Nu ringer det på min dörr. Lika bra det, för jag skulle nog inte säga
mycket mer än så här just nu.

S Diös