Journalisttävlingen - tillägg

Lisa Blohm Lisa.Blohm@…se
Mån. 7 januari 2002 18.26.59 +0100

Glömde skriva att finalen mellan mig och Birgitta blev en både rolig och
tuff tillställning, som inte avgjordes förrän i de allra sista dragen. Men
det är ni väl inte dummare än att ni begriper med tanke på segermarginalen
på fem poäng.
Lisa

Hej,
i går avgjordes så det första journalistmästerskapet i scrabble, med mig
(Lisa Blohm) som segrare och Birgitta Ländin som tvåa.

Slutresultat:
1) Lisa Blohm, TT
2) Birgitta Ländin, Sveriges Radio
3) Susanne Karlsson, Ledarna
4) Claes von Hofsten, tidigare SvD (nybörjare) - förutom fyra även vinnare
av herrklassen...
5) Lennart Lundquist, frilans (nybörjare)
6) Thomas Östlund, frilans (nybörjare)
7) Niclas Rislund, TV4 (nybörjare)
8) Hilda Gustavson, TT (nybörjare)

Trots att deltagarna blev lite färre än vi hade hoppats på, bland annat på
grund av sjukdom, förlossning och sena flygplan, tycker vi att det blev en
succé. Birgitta, SM-domaren Lennart och jag arrangerade. Nils Berner var
till stor hjälp genom att fixa spelschema och vara domare/lekledare i
första omgången.

Sju tävlande dök upp och sedan ställde faktiskt en medföljare, Niclas,
tufft nog upp som spelare sedan han först varit stand-in för en spelare
som fastnat i flygtrafiken från Skåne.

Med fem spelare som aldrig hade tävlat förut och fyra som inte hade spelat
med våra regler var i alla fall jag beredd på att det skulle bli en rätt
rörig tävling. Så blev det inte, utan alla snappade snabbt och
tidsöverdragen blev ganska få och måttliga. Men framför allt chockades vi
tävlingsspelare av spelskickligheten hos de nytillkomna, även om det
kanske var väntat att Lennarts flitiga spelande mot hustrun Birgitta
skulle sätta en del spår.

Så fick till exempel Claes von Hofsten och Lennart ihop en av turneringens
högsta totalpoäng redan i första matchen med 348-322. I samma omgång
skrällvann Thomas mot Birgitta med 308-291 efter en hård match.

Vi spelade i två grupper med Birgitta och Lisa seedade i varsin. Dessutom
seedades Lennart och Susanne.

Grupp A, med Birgitta, Lennart, Claes och Thomas blev tuff och jämn:
Slutresultat:
Birgitta 2 vunna +200 poäng
Claes	2 vunna +151
Thomas 2 vunna -126
Lennart 0 vunna
Eftersom det blev dött lopp genom inbördes möten fick poängskillnaden
avgöra. Birgitta vidare till final.

Grupp B bestod av Lisa, Susanne, Hilda och Niclas och där avgjordes
striden om första och andra respektive tredje och fjärde plats i sista
ronden.
Lisa 3 vunna
Susanne 2 vunna
Niclas 1 vunnen
Hilda 0 vunna
Lisa vidare till final.

Slutspel:
Final: Lisa-Birgitta 341-336
Bronsmatch: Susanne-Claes 307-235 (efter tidsavdrag på Claes)

Matchen om femte plats skulle egentligen ha gått mellan Thomas och Niclas,
men eftersom Niclas och Hilda behövde gå, blev det en rockad.
Match om femte plats: Lennart-Thomas 319-308, revansch för Lennart
Match om sjunde plats uteblev.

Lite statistik:
Snittpoäng: 298 Medianpoäng:
Högsta enskilda poäng:  Birgitta mot Lennart, 420-294
Lägsta vinstpoäng: Susanne mot Hilda 248-154 (20 avdraget för tiden på
Hilda)
Högsta totalpoäng: Birgitta-Lennart, 420-294 (714)
Största vinstmarginal: Claes-Thomas, 360-145 (215)
Minsta vinstmarginal: Lisa mot Birgitta, 341-336 (5)
Rullningar: Birgitta rullade på arkivera och ett ord jag tyvärr har glömt.
Lennart fick in tandrad och Lisa högsäte.

För övrigt mycket trevligt i en toppenlokal med tillåten öldrickning under
matcherna. Vi har redan beslutat att permanenta denna tävling och tror
också att åtminstone ett par av spelarna kommer att dyka upp på någon
tävling i vår. Lennart har redan givit ett halft löfte om att satsa på
tävlandet i stället för domarsysslan till SM.
Lisa