Vinn SM-finalen, drag 1-10

Stefan Diös pyas@…et.se
Fre. 21 juni 2002 14.08.50 +0200

Då ska vi äntligen se hur en SM-final går till! Med nöje kastar jag mig in
i diskussionen. Hoppas att fler följer efter. Väl att märka är mina
kommentarer färgade av att facit redan finns i hand. Dels såg jag matchen
och dels kunde jag naturligtvis inte låta bli att läsa igenom alla Pers och
Birgittas kommentarer först. Att ha en lista över alla de mest poänggivande
teoretiska dragen framför näsan är förstås en ovärderlig hjälp och kan
självklart påverka ens bedömning av "hur skulle jag ha spelat".

Icke desto mindre kastar jag mig in i finalen nu. Den som vill följa vad
jag tycker bör helst ha Pers rapport framför sig.

>  Drag 1
>  Brickor: AKLNRSX

Här är jag böjd att hålla med Birgitta om att X gärna kan sparas på. Jag
skulle välja något av 16-poängsdragen. Ska man då behålla L eller R? R är
bra att ha, men det finns många av den och den är inte så kul att få
dubblerad. Kanske skulle jag luta åt KRANS. Men det känns hugget som stucket.

>  Drag 2
>  Poängställning: 16-16
>  Brickor: BIRTXÄÖ

Ä vill man bli av med, så Birgittas drag känns bra. TRIÖR är ett ord som
jag kan, men jag skulle aldrig ha sett det eller övervägt att lägga det.
Däremot skulle jag ha funderat på att lägga ut bara Ö för 18 poäng,
särskilt om jag vill sträva mot ett stängt parti. Men det vet jag inte om
jag vill mot Lisa...

>  Drag 3
>  Poängställning: 36-34
>  Brickor: IRSTUXÖ

Nu tror jag att jag skulle ha offrat ett par poäng och lagt bort Ö för 18
poäng (ÖR+ÖL). Det är den bokstav jag vill bli av med här. STR tycker jag
mycket om att ha kvar på hand.

>  Drag 4
>  Poängställning: 56-50
>  Brickor: INORTUX

Här kommer nu ett läge som alla Sveriges Scrabblespelare har lärt sig att
tycka om. Det är därför vi har sparat X ända sen första draget! Defensivt
sett kan det vara farligt av Lisa att öppna för en rosa vinkel som passar
både till X och J. Det kan förstås vara bra om hon har någon av dem själv -
men vi känner inte till hennes möjligen desperata situation och är inte
alls här för att tala om hennes spel just nu.

Enda frågan är väl om man skulle ha sett det fina parallellspelet som gav
mest poäng och som helt klart var det bästa draget. Jag vill gärna tro att
jag skulle ha gjort det. Jag brukar försöka hålla ögonen öppna efter sådana
lägen. Birgitta är känd för att spela snabbt och det har ofta ett
psykologiskt värde, men ibland kan det löna sig att ägna en halv minut
extra även då det ser ut som om man har ett självklart läge. Däremot håller
jag absolut med henne om att man inte ska vara maniskt rädd för
trippeltripplar. Hälsosam respekt, ja, men manisk rädsla, nej!

>  Drag 5
>  Poängställning: 94-50
>  Brickor: DKORRTU

Här skulle jag garanterat ha gjort samma sak. Det ser helt självklart ut.
Inte en chans att jag skulle ha sett KOTURN, även om jag tror mig känna
igen ordet.

>  Drag 6
>  Poängställning: 124-67
>  Brickor: DNORRTT

Jag är med Birgitta så långt att vi vill ha bort konsonanter och behålla
den enda vokalen. Men som tidigare antytts tycker jag inte alls om att ha
RR på hand. Jag söker ofta mellandrag som undviker att spara dubbletter
över huvud taget. Jag skulle ha lagt MÖRT eller rent av bytt ut t.ex. DRT.
Det har vi förhoppningsvis råd med när vi leder så mycket.

>  Drag 7
>  Poängställning: 135-83
>  Brickor: DLLNORR

Då förstår vi också att jag skulle föredra något annat här. Jag kanske har
fel, men jag vill inte sätta mig med bara LLRR utan rimlig anledning. Jag
vet inte vad jag skulle ha gjort. Kanske plockat poäng med UNT om jag hade
sett det, annars försökt få bort åtminstone ett R på något vettigt sätt.
Gärna också D som är en rätt trist bokstav. Inte heller här tycker jag att
ett bokstavsbyte är helt orimligt.

>  Drag 8
>  Poängställning: 144-110
>  Brickor: AALLRRÖ

Bra plockat! Här är förstås Ö-draget på dubbel mörkblå självklart, oavsett
vad man behåller. Också ett klassiskt svenskt Scrabble-läge.

>  Drag 9
>  Poängställning: 171-116
>  Brickor: AAELLRR

Bingo!

>Fortsättning följer nångång.

Det hoppas jag! Nu börjar ju det här partiet bli riktigt kul!

Tack, Birgitta och Per! Vi emotser med spänning fler kommentarer från
andra! De behöver inte vara detaljerade i drag för drag... bara säg om det
är nån särskild plats där du håller med oss andra, eller om du tvärtom har
andra tänkesätt. Det är inte alls säkert att bästa drag är det som ger mest
poäng.

Glad midsommar!

S Diös