Vinn SM-finalen, drag 1-10

Johan Rönnblom jrblom@…almers.se
Ons. 26 juni 2002 00.50.21 +0100

Jag ska inte gå igenom drag för drag, utan kommentera det jag tycker är
intressant. Tyvärr blev ju just denna finalen inte så intressant kanske pga
att Birgitta fick så otroligt fina brickor och lägen.

Jag skulle spelat precis som Birgitta i öppningsdraget. Normalt skulle jag
lagt KRANS, men eftersom NIX är ett fint ord (visade sig ju mycket riktigt)
skulle jag velat ha kvar N. Skulle inte lägga ut X för så lite poäng i
början, möjligen senare om jag hade brist på alternativ eller läget är
sådant att det är svårt att få de riktigt höga poängen.

Tycker inte att det är någon stor fara i att ge hakningsläge, visserligen
ger det en del gratismöjligheter att få hyfsad poäng om motståndaren har
A:et, men det ger knappast stora poäng utan är förmodligen mer ett
alternativ om bättre saknas. Sådana lägen är jag inte så försiktig med att
ge. Har motståndaren inga bra lägen så har jag ju så att säga redan fördel
- bättre då att utgå från att motspelaren får ganska bra poäng. Dessutom
skulle ett bra drag med hakning innebära att brädet öppnades väldigt mycket
vilket är något jag skulle eftersträva vid spel mot just Lisa. Det kan
mycket väl vara värt 7 extra poäng för hakningen.

De därpå följande dragen har jag inte så många synpunkter på. Jag tittade ju
på finalen och såg det säkrare NIX:et. Om jag inte hittat det bättre NIX
hade jag under viss vånda lagt det sämre. Jag skulle möjligen ha hittat
TRIÖR men definitivt inte KOTURN och jag skulle inte vågat lägga TORNUR
även om jag kommit på det. Jag är inte säker på att jag hade vågat lägga
RUFS, däremot hade jag tveklöst släppt igenom *PUREA även om jag antecknat
det för senare koll.

Jag hade däremot inte lagt TEXT. Risken att motståndaren rullar med något
A-ord skulle avskräckt mig från att ta så få poäng. Sannolikt skulle jag ha
bytt brickor. Jag skulle dock ha bytt betydligt fler brickor än Stefan -
antagligen alla sex utom O:et.

OND är ett annat drag jag inte skulle gjort. För lite poäng och för stor
risk. Återigen skulle jag förmodligen bytt allt utom O. UNT är förvisso ett
alternativ om jag sett det, särskilt med tanke på möjligheten att
motståndaren ser sig tvungen att öppna och jag ju ändå inte haft så dåliga
bokstäver på hand att ta tillvara ett eventuellt läge med. Just detta är
något jag tycker är intressant, i vissa lägen kan man känna att man
visserligen inte har speciellt bra brickor och att motståndaren kanske inte
har sämre, men att man så att säga ligger i rätt takt där motståndaren
öppnar med något halvdåligt och man själv höstar in något fler poäng i
varje drag genom att utnyttja detta. Jag brukar ofta byta brickor när jag
känner att jag kommer in i "fel fas" på detta vis, och kan på samma vis
låta bli att byta om jag känner att jag ligger rätt.

Att lägga ut Ö:et och ha kvar R, A, L, L, A, R skulle jag ju också gjort om
jag inte missat läget, men chansen för att få ett E skulle spelat in mycket
litet för det beslutet. Om jag hade haft möjligheten att även få ut ett R
extra hade jag förmodligen gjort det även om det bara givit en extra poäng.

Mot slutet chanserar Birgittas spel betydligt, vilket är begripligt med
tanke på att hon ju inser att hon redan sitter med SM-bucklan i tryggt
förvar.

Avslutningsvis - det var inte i denna match som Birgitta sattes på
mästarprovet. I den här matchen gjorde hon bara sin plikt som värdig
mästare genom att ta tillvara det som bjöds.

--
  /Johan Rönnblom