_Räkna_brickor_(Var:_Otillåtet_byte)

Per Starback starback@…uu.se
Lör. 5 oktober 2002 08.45.34 +0200

Stefan och Anders tog för ett tag sen upp frågan om hur räkning av
brickor får gå till.

och Anders skrev:
> Får man stanna klockan när man ska räkna brickorna
> eller inte? Ska brickorna räknas av domaren?
>
> Jag minns särskilt en gång under SM i Malmö när jag
> konfronterades med detta problem i det stressiga
> slutskedet av en match, där jag tänkte att jag smidigt
> skulle undgå detta problem genom att be en åskådare
> räkna brickorna. Det visade sig dock att det tog
> ganska lång tid för denne okände herre att göra detta,
> och att han dessutom lyckades med att räkna fel. Men
> partiet vann jag till slut i alla fall.

Vi har väl inte någon lagstadgad procedur, men klockan ska inte
stannas så länge spel pågår i alla fall. (Att frågan kom upp nu var ju
som kommentar till vad jag skrev om det frustrerande att vilja räkna
påsen medan ens knappa tid går och motståndaren fortfarande håller i
påsen.)

Själv räknar jag genom att klämma utanpå påsen, men inte med handen i
påsen. Jag har varit med om att domare ombeds att räkna brickorna.
Ett tag märkte jag av att det höll på att sprida sig en uppfattning om
att den räknande domaren i så fall bara skulle säga om det var bytbart
eller inte och inte tala om exakt hur många brickor det var i påsen.
Jag håller dock inte med om den uppfattningen. Som jag ser det är enda
anledningen till att någon annan räknar att brickorna är knöggliga,
och tycker inte att resultatet ska bli annorlunda än om man själv fick
räkna. Att tillkalla en okänd åskådare verkar riskabelt, som Anders
märkte.

Våra engelsktalande storasyskon gör så här:

UK> At any time the number of tiles left in the bag may be counted
UK> externally (i.e. by feeling through the bag). If you wish to
UK> confirm the number of tiles remaining by counting them in the bag
UK> this should be done in your own time and with the opponent's
UK> consent. If your opponent does not consent then the tiles can only
UK> be counted by a third party. The clock must be neutralized whilst
UK> waiting for the third party but restarted when the third party
UK> commences counting tiles.

och

US> When using smooth tiles, you may put your hand into the tile bag
US> and count the number of tiles remaining.
US>
US> When using indented tiles you may count the number of tiles
US> remaining unless your opponent objects, in which case a Monitor
US> may be called to count the tiles.

Här är som synes UK-reglerna mer detaljerade. (Jag gissar att det är
för att de skrevs medan de fortfarande använde knöggliga brickor som
vi har.) Om man nu ska använda extern räknare tycker jag det verkar
rimligt att stanna tiden medan man letar efter nån, men att tiden går
när räknande sker. Då blir det mest likt hur det skulle vara om man
räknade själv.

Så jag tycker gott vi kan göra som UK-reglerna säger.

Även om man inte har räknat brickor under matchen så kan man annars
förstås räkna brickorna på brädet för att inse hur många som är kvar i
påsen. Det är inte så himla jobbigt, och kan göras lite mer diskret
ifall man inte vill att motståndaren ska märka att man plötsligt är
väldigt intresserad av hur många brickor det är i påsen.

--
Per Starbäck <starback@ling.uu.se>

P.S. På <http://stp.ling.uu.se/~starback/scrabble/> finns nu "dagens
sjua" som ett dagligt huvudbry. Hitta en sjua i de angivna brickorna.
Ibland ingår en eller två blanka, ibland ingen. Ibland är det vanliga
ord, ibland svåra. Det finns alltid exakt en lösning.