Än så länge hypotetisk fråga ang. SM

Björn Söderström knipslug@…il.com
Mån. 21 oktober 2002 11.28.18 +0200

Blev vid mitt korta besök i Fredhäll varse hur mycket den nya scrabblesidan
på nätet har betytt. Trots det sena manfallet kan man ändå skönja en
tendens. Scrabblespelandet är på ordentlig frammarsch. Att detta skulle leda
till att man för första gången i det svenska spelets historia var tvungen
att begränsa deltagarantalet var lite oväntat, men det erbjuder ett problem
inför SM. Ponera att utvecklingen går i samma takt, det vill säga, Nils får
sin nya server, spelet fungerar bättre, fler börjar spela, flera tusen
rentav (varav många i Sthlm eller däromkring) och intresset för ett SM ökar.
Med uppåt 100 anmälningar till SM måste deltagarantalet återigen begränsas
(om vi inte kan spela i Globen förstås), och då är frågan hur detta skall gå
till. Vid en "vanlig" tävling, som den i lördags, passar det sig väl bäst
att först till kvarn får spela, men i ett SM, som ju skall utse en svensk
mästare, kan väl inte de reglerna gälla? Mitt förslag är helt enkelt ett
ratingbaserat system som ger förtur åt dem med bra statistik. I
förlängningen kommer detta innebära att man kanske, optimistiskt sett, får
ett A- och ett B-SM, som Stefan Diös ju har föreslagit tidigare (när det var
mindre aktuellt).

Ett system i framtiden är att man i stället för (eller i kombination med)
träningar i en bestämd lokal, spelar en löpande serie, där man (som jag har
erfarenhet av från England) spelar i en grupp om 4 där alla möter alla.
Detta för att man, om man har svårt att sitta still de 2*7 timmarna det tar
att avgöra en tävling ändå kan vara med och spela, kanske till och med en
gång i veckan. Systemet bygger på att man träffas hemma hos en av deltagarna
och spelar mellan säg, 19 och 22.30. Ratingsystemet (huruvida vi skall ha
ett separat, eller hur det skall räknas i det existerande) måste i så fall
diskuteras förstås.

MBH

Björn Söderström "Veggisen"

Choose an Internet access plan right for you -- try MSN!
http://resourcecenter.msn.com/access/plans/default.asp