Otillåtet byte

Johan Rönnblom jrblom@…almers.se
Tis. 17 september 2002 23.37.14 +0100

Per Starbäck wrote:
> På torsdagsträningen i Stockholm senast begick jag ett misstag.
> Jag försökte byta brickor fast det var otillåtet.
[..]
> I de brittiska reglerna hittar jag ingenting om detta. I de
> amerikanska skulle jag få lov att passa. (Dessutom finns ett hårdare
> straff ifall jag verkligen hade bytt brickor.)

Hmhm, jag tycker nog att du bör få spela. Du har ju inte vunnit något på
denna manöver (förutsatt att du inte ägnar dig åt påsgrävning eller annat
osportsligt).

Däremot så verkar det som en brist att vi inte har något för vad som händer
om du verkligen bytt. Det är nog nånting vi borde fundera på faktiskt. Det
är ju inte helt uppenbart vad som borde hända då. Ponera att man sitter med
Z (som ju nu dessutom är 10 minus om man inte blir av med det) och därför
byter bort det, men när man redan tittat på den nya brickan upptäcks det
att det finns för få brickor.

Något sådant skulle ju mycket väl kunna avgöra ett jämnt parti vilket inte
alls vore önskvärt. Även om man införde 10 poängs böter eller att man fick
stå över nästa vända så skulle det ju i detta läge förmodligen vara för
milt. Samtidigt går det ju knappast att byta tillbaka.

En möjlighet är väl att man lät motståndaren titta på alla motståndarens
brickor, OCH alla som ligger kvar i påsen, och välja ut vilka sju
motståndaren ska ha. Med en sådan regel så är det ju helt klart väldigt
dåligt att råka göra ett sådant misstag, i alla lägen, men fortfarande inte
så drakoniskt att man blir av med en klar seger på grund av ett snabbt
misstag.

--
  /Johan Rönnblom