Räkna brickor (Var: Otillåtet byte)

Per Starbäck starback@…uu.se
Ons. 18 september 2002 18.28.47 +0200

Apropå tillåtna och otillåtna brickbyten finns det en situation som
jag har råkat ut för flera gånger och som säkert andra också känner
igen.

Det har nyss blivit min tur. Jag har ont om tid. Jag vill byta om jag
får, men vet inte om jag får. Jag vill undersöka påsen för att ta
reda på det, men min motståndare håller på att ta sina nya brickor
från påsen. Ganska långsamt. Mina sekunder tickar.

Visst är det frustrerande? Men det är väl inte mycket att göra åt,
eller? Jag får se till att hålla koll på hur många brickor det är
i påsen så att jag utan att tveka vågar byta brickor fast påsen inte
är ledig än.

/RÄKNARE

P.S. Idag upptäckte jag att "knosa" inte står i SAOL. Är inte det
dåligt? (Det står inte i NEO heller, och faktiskt inte ens i SAOB,
utom verbet - jag menar substantivet.)