Otillåtet byte

Per Starbäck starback@…uu.se
Ons. 18 september 2002 18.14.48 +0200

Johan Rönnblom tyckte

> Hmhm, jag tycker nog att du bör få spela. Du har ju inte vunnit något på
> denna manöver (förutsatt att du inte ägnar dig åt påsgrävning eller annat
> osportsligt).

Det var vad jag själv tyckte då. (Fast en sak har jag vunnit på:
Jag har låtit motståndarens tid gå. Det handlade inte om många
sekunder och jag tyckte då att vi kunde kompensera det på klockan.)

Stefan Diös skrev istället

> Om jag blev tvungen att döma i frågan, utan att det fanns någon
> särskild regel om det, skulle jag nog bli lite grön i ansiktet men
> sedan tvinga Per att passa och behålla sina brickor. Resonemanget
> skulle vara att han har slagit på klockan utan att lägga ut några
> brickor och då är det för sent sen.

Nu i efterhand tycker jag nog också faktiskt så. Mitt skäl är att det
kan bli en så grumlig gräns mot sådana situationer där min motståndare
hinner (börja) göra något innan misstaget upptäcks annars. Ifall min
motståndare säger "jaha, du passar, då lägger jag SCHERZO i det här
hörnet" innan jag hinner sticka handen i påsen så ska jag ju inte
kunna säga "vänta, jag fick visst inte byta - hm, jag ska nog lägga i
det där hörnet!". Och inte ens om min motståndare bara hinner göra en
ansats mot en viss del av spelplanen eller på annat sätt antyda
något om sitt drag efter att jag tryckt på klockan.

Någon riktigt skarp gräns finns väl inte, utom just när jag slår på
klockan, så jag vill nu inte ge mig nån andra chans.

Johan igen:

> [...]
> alls vore önskvärt. Även om man införde 10 poängs böter eller att man fick
> stå över nästa vända så skulle det ju i detta läge förmodligen vara för
> milt. Samtidigt går det ju knappast att byta tillbaka.
>
> En möjlighet är väl att man lät motståndaren titta på alla motståndarens
> brickor, OCH alla som ligger kvar i påsen, och välja ut vilka sju
> motståndaren ska ha. Med en sådan regel så är det ju helt klart väldigt
> dåligt att råka göra ett sådant misstag, i alla lägen, men fortfarande inte
> så drakoniskt att man blir av med en klar seger på grund av ett snabbt

Precis så är det i NSA:s regler, och det verkar väl vettigt. Jag är
för. Där står också att efter att motståndaren har gjort klart sitt
drag är det försent att klaga, samt att motståndaren får en minut på
sig (medan klockorna står still) att bestämma vilka brickor
motståndaren ska ha. Det behövs säkert nån tidsbegränsning på det, för
det är sånt man skulle kunna tänka väldigt länge på annars ibland, när
man vill planera slutspelet i botten.

/byteskomikern Per